Kome pokloniti pljosku?

Svake godine Poljaci troše milijune zlota na poklone koji brzo završavaju u ladici.
Zamisli ovakav trenutak – stojiš na vrhu Babiej Góry s prijateljem koji je upravo napunio 30 godina. Vadiš iz ruksaka elegantnu pljosku s njegovim inicijalima i natočiš gutljaj viskija. To nije samo alkohol, to je simbol prijateljstva i zajedničkih avantura koji stane u džep.
Možda zvuči kao scena iz filma, ali pljoske doživljavaju pravi preporod. Prodaja pljoski porasla je za 15% u 2024. godini samo u Poljskoj, a globalno tržište dosegnulo je vrijednost od 1,2 milijarde USD prema najnovijim podacima Statista. Zanimljivo je da, unatoč toj popularnosti, pljoske i dalje čine samo 1-2% cijelog segmenta poklona – i upravo to ih čini posebnima.
Kome pokloniti pljosku? – poklon s karakterom!
Zašto baš sada? Živimo u vremenu kada ljudi traže autentičnost. Pametni telefoni i elektronički gadgeti zastarijevaju za nekoliko mjeseci, ali dobro izrađena pljoska može trajati desetljećima. To je poklon koji spaja tri stvari – simbol je muževnosti i tradicije, ima praktičnu vrijednost i može se personalizirati.

fot. englishpewter.com
Nije riječ samo o alkoholu. Pljoska je statement. Govori nešto o osobi koja je prima i onoj koja je poklanja. U eri masovne proizvodnje i brze potrošnje nudi nešto suprotno – trajnost i karakter.
Sve više mladih muškaraca bira pljoske za festivale, izlete ili jednostavno kao dio stila. A žene? Ni one ne zaostaju, iako proizvođači tek otkrivaju taj dio tržišta.
Prije nego što upoznamo povijest ovog fascinantnog predmeta, vrijedi shvatiti da pljoska nije samo spremnik za alkohol – to je dio kulture koji je preživio stoljeća i još uvijek ima svoje mjesto u modernom svijetu.

fot. englishpewter.com
Od plemićkih čuturica do outdoor gadgeta – kratka povijest
Jednom sam u muzeju vidio staru srebrnu pljosku s urezanim inicijalima. Vodičkinja je rekla da je iz 18. stoljeća. Tada sam pomislio – koliko je priča ta mala bočica morala doživjeti.
Prve srebrne boce za alkohol pojavile su se oko 1700. godine u Europi. Nosilo ih je plemstvo, najčešće tijekom lova. To je bio znak prestiža – nije si svatko mogao priuštiti srebrnu pljosku s graviranim obiteljskim grbom.
• 1700. – Prve srebrne boce među europskom aristokracijom
• 1860. – Patent za navojnu verziju u SAD-u (patent br. 29,796) • 1920.-1933. – Simbol pobune tijekom američke prohibicije
• 80-e godine SFRJ – Luksuzan poklon u vremenima nestašice
Prohibicija u Americi promijenila je sve. Odjednom je pljoska postala simbol otpora. Ljudi su je skrivali ispod sakoa, napunjenu ilegalnim alkoholom. Više nije bila samo igračka za bogate – svatko tko je htio popiti whisky, trebao je takvu bocu.
“Gentleman’s flask postala je pobuna svakog čovjeka” – pisao je američki tisak 1925. godine
U Poljskoj je pljoska imala svoju posebnu ulogu za vrijeme SFRJ-a. Sjećam se priča mog oca o tome kako je bilo teško kupiti pristojnu bocu. Statistike iz 1980. pokazuju da je manjak luksuzne robe iznosio više od 70%. Pljoska je tada bila poklon vrijedan zlatnog sata.
Zanimljivo je kako se njezino značenje mijenjalo. Od simbola aristokracije, preko oruđa bunta, do luksuznog poklona u socijalizmu. Zapravo, ne samo u socijalizmu – moj djed je jednu dobio za 60. rođendan i čuvao je kao blago.
Danas se pljoska opet promijenila. Više nije samo za lovce ili buntovnike. Kupuju je turisti, kolekcionari, ljudi koji traže neobičan poklon. Neki je doživljavaju kao outdoor gadget, drugi kao element vintage stila.

fot. englishpewter.com
Ova evolucija pokazuje da predmeti žive svojim životom. Mijenjaju značenje zajedno s nama. Pljoska je prošla dug put – od plemićkih čuturica do suvremenog gadgeta. I sigurno će se još mijenjati, jer takva je priroda stvari.
Kome pokloniti? Profil idealnog primatelja poklona
Tko zapravo treba dobiti pljosku na poklon? Nije svatko time oduševljen.
Muškarac od 30 do 55 godina, zaljubljenik u outdoor vjerojatno je najlogičniji kandidat. Mislim na nekoga poput Marka, planinskog vodiča iz Zakopana. Takav tip vikende provodi u planinama, ima dobre trekking cipele i uvijek nosi švicarski nožić. Za njega pljoska nije samo fora, već praktičan komad opreme. U ruksaku zauzima malo mjesta, a gutljaj nečeg jačeg na vrhu nakon dugog uspona postaje gotovo ritual. Poznajem takve ljude – oni to stvarno cijene.

fot. englishpewter.com
Žena putnica je druga skupina na koju se često zaboravlja. Šteta, jer statistike pokazuju da je 40 % korisnika platforme X u anketi iz 2025. godine pljosku smatralo dobrim poklonom za putnika. Asia, koja svaki mjesec leti u drugu zemlju i već ima pola milijuna kilometara iza sebe, znat će što s time. Njoj ne treba forsirana ravnopravnost, ali voli praktične stvari. Pljoska u ručnoj prtljazi može biti problematična, ali za putovanja kopnom je odlična.

fot. englishpewter.com
Kolekcionar whiskyja je sasvim druga priča. Tu nije riječ o praktičnosti, već o kolekcionarskoj vrijednosti. Piotr ima kod kuće dvjesto boca single malta, pa ga obična pljoska neće impresionirati. Ali limitirano izdanje s gravurom određene destilerije? To je već nešto drugo. Takva osoba zna koliko to vrijedi i cijenit će promišljen izbor.
Poslovni partner u neformalnom odnosu – ovdje treba biti oprezan. Ako ga poznaješ samo sa službenih sastanaka, bolje preskoči. No, ako ste već nekoliko puta zajedno popili pivo nakon razgovora, onda ima smisla. Sjećam se kad je kolega dobio pljosku od partnera iz Norveške. Bio je to pun pogodak, jer je volio whisky i imao smisla za humor.
| Persona | Zašto ćeš cijeniti |
|---|---|
| Outdoor entuzijast | Praktičnost na terenu, ritual na vrhu |
| Putnica | Kompaktna veličina, svestranost |
| Kolekcionar viskija | Kolekcionarska vrijednost, ograničena izdanja |
| Poslovni partner | Osobni karakter, razbijanje službenosti |
Odgovara: Aktivne osobe, one koje cijene tradiciju, imaju smisao za humor i distancu prema sebi
Ne odgovara: Apstinenti, vrlo formalne osobe, tinejdžeri
Sada kada znamo kome, vrijeme je razmisliti kada pokloniti ovakav dar.

fot. englishpewter.com
Prigode u kojima pljoska zablista
Sjećam se kako je kolega na zadnjem službenom partyju izvadio elegantnu pljosku i odjednom su svi počeli pitati gdje ju je kupio. Ispostavilo se da ju je dobio od supruge za imendan. Tada sam pomislio – postoje trenuci kad je takav poklon jednostavno očit izbor.

fot. mullingarpewter.com
1. Rođendan i imendan – klasika žanra
U Poljskoj to još uvijek ima svoj šarm. Posebno za muškarce iznad četrdesete, koji već imaju sve. Znao sam tipa koji je za 45. rođendan dobio pljosku s ugraviranim natpisom “Za najboljeg mehaničara u gradu”. Još je koristi na putovanjima s ekipom. To je više od običnog gadgeta – to je simbol da netko cijeni tvoja zanimanja.
2. Vjenčanja – hit u setovima za kumove
Ovdje je pljoska gotovo postala standard. Mladoženja kupuje iste za cijelu ekipu, često s datumom vjenčanja 15.08.2025 ili sličnim. Jedan moj prijatelj dobio je takvu na bratovom vjenčanju. Kaže: “To je najbolji svadbeni poklon koji sam dobio. Praktičan je i ima priču”. Plus, možeš je pokazati supruzi – ne izgleda kao nešto što skrivaš.
3. Dan očeva i mirovina – trenutak prijelaza
To su one prilike kad pljoska ima dublje značenje. Simbol novog poglavlja. Za mirovinu je posebno pogođena – asocira na slobodu, vrijeme za sebe. Vidio sam takve s natpisima “Zasluženi odmor” ili jednostavno s datumom odlaska u mirovinu. Dan očeva je pak prilika za odraslu djecu da poklone nešto što će tata povezivati s njima.
4. Survival izleti – novi trend 2025.
Nakon pandemije svi su poludjeli za bushcraftom i survivalom. Pljoska u survival ruksaku već je standard. Ne radi se samo o alkoholu – možeš uliti vrući čaj, rum s medom za prehladu. Praktički svaki survival tečaj sada u setu ima pljosku. To nije hipsteraj, to je stvarno korisna stvar.
Check-lista prije darivanja:
- Provjeri pije li primatelj uopće
- Uvjeri se da je situacija prikladna (ne na sastanku AA)
- Razmislite o gravuri – datum, inicijali, nešto osobno
- Zamotaj elegantno – pljoska je poklon s klasom
Pravi trenutak je pola uspjeha, druga polovica je način darivanja…
Etiketa darivanja: granice dobrog ukusa
“Pa to je samo simboličan poklon” – pravdao se Marek pred upravom kada je izašlo na vidjelo da je darovao pljosku poslovnom partneru iz Saudijske Arabije. Nažalost, “simboličan” se pokazao kao vrlo problematičan.
Darivanje pljoske s gravurom pravo je minsko polje. Jednom nepromišljenom odlukom možeš pokvariti odnose ili čak biti optužen za korupciju. Zvuči dramatično? Pomalo, ali bolje je biti oprezan.
Najvažnije pravilo u poljskoj kulturi: pljoska nikada ne smije biti prazna. To je kao da nekome pokloniš prazan novčanik. Dodaj malu bočicu dobrog alkohola – viskija, konjaka ili votke. Ne mora biti puno, ali mora biti.
| DO | NEMOJ |
|---|---|
| Provjeri prethodni odnos prema alkoholu | Ne daruj apstinentima |
| Dodajte uzorak alkohola u pljosku | Izbjegavaj osobe iz kultura s tabuom na alkohol |
| Budite diskretni prilikom uručenja | Ne prelazi granice vrijednosti u tvrtki |
| Odaberi pravi trenutak i mjesto | Ne daj maloljetnicima (očito, ali…) |
Posebno budi oprezan s poslovnim poklonima. Limit od 200 zlota nije slučajan – iznad tog iznosa poklon se može tumačiti kao pokušaj utjecaja na poslovne odluke. Znam tvrtku koja je imala inspekciju nakon što je direktor dijelio ekskluzivne pljoske vrijedne 800 zlota svaka.
Zanimljive su regionalne razlike. Na Podhalju je pljoska s goralskim motivom gotovo obavezna na svakom vjenčanju ili imendanu. U Varšavi to više nije tako očito – ovdje se češće bira vino ili “elegantnija” alkoholna pića.
Kulturni tabu je posebna tema. Muslimani, budisti, neki protestanti – za njih alkohol nije samo “ne, hvala”, već često i uvreda. Prijatelj iz Dubaija mi je pričao da takav poklon može trajno prekinuti suradnju.
Zapamti i kontekst. Pljoska na sastanku AA? Katastrofa. Na imendanu umirovljenog rudara? Pun pogodak.
Tri zlatna pravila: provjeri kome poklanjaš, dodaj sadržaj, zadrži mjeru. Ostalo je stvar osjećaja za situaciju.
Ako već znaš kome i kada, vrijeme je da razmisliš o personalizaciji – to zaista čini razliku.
Kako odabrati i personalizirati pljosku kako biste oduševili
Nedavno sam razmišljao o dvije pljoske: klasičnoj čeličnoj za 85 zl i bambusovoj eko-verziji za 140 zl. Obje izgledaju odlično, ali vrag je u detaljima.
Materijal je ključan. Nehrđajući čelik AISI 304 dominira tržištem – oko 70% svih modela. Zašto? Jednostavno funkcionira. Ne hrđa, ne mijenja okus, izdržava sve uvjete. Bambusove pljoske su novost, ali treba biti oprezan – nemaju sve odgovarajući unutarnji premaz. Srebro? Prekrasno, ali cijene počinju od 300 zl.
| Materijal | Kapacitet | Cijena | Prednosti |
|---|---|---|---|
| AISI 304 čelik | 150-250 ml | 60-180 PLN | Univerzalna, izdržljiva |
| Bambus | 100-200 ml | 120-250 PLN | Eko, lagana |
| Čelik+izolacija | 200-300 ml | 200-400 PLN | Održava temperaturu |
| Srebro | 100-150 ml | 300-500 PLN | Prestižna, elegantna |
Kapacitet biraš prema karakteru muškarca. 100 ml je minimum – jedan snažan drink. 150 ml je standard, idealan za momačku večer ili putovanje. 250 ml je već za nekoga tko voli duže izlete u prirodu. Veće nema smisla – pljoska treba biti diskretna.
Personalizacija je umjetnost za sebe. Lasersko graviranje košta 30-50 zł više, ali je precizno i trajno. Kemijsko je jeftinije, ali nakon nekoliko godina može izblijedjeti. Uvijek pitaj za dubinu gravure.
Što gravirati? Ime i datum su klasika. Ali možda neki citat iz njegovog omiljenog filma? Ili koordinate mjesta gdje ste se upoznali? Jednom sam vidio pljosku s burzovnim grafom s dana vjenčanja – genijalna ideja za fana ulaganja.
Trendovi za 2025. su termalna izolacija. Brendovi poput Yeti ili Stanley uvode modele koji održavaju temperaturu 6-8 sati. Skupi su, ali kvaliteta je bez kompromisa. Posebno popularni među mlađim korisnicima.
- Provjerite certifikate sigurnosti materijala
- Provjeri ima li čep brtvu
- Zatražite uzorak gravure
- Provjeri politiku povrata – uživo može izgledati drugačije
Jedan detalj – uvijek provjeri nepropusnost prije nego što pokloniš dar. Ništa ne kvari dojam kao pljoska koja curi u džepu sakoa. A to se događa češće nego što misliš.
Kontroverze, zdravlje i stereotipi – druga strana medalje

fot. mullingarpewter.com
Je li je pljoska zaista dobar poklon? U posljednje vrijeme sve više ljudi postavlja si to pitanje.
S jedne strane imamo tradiciju i praktičnost. S druge – sve veće kontroverze. WHO je objavio podatke da alkoholni gadgeti mogu povećati konzumaciju čak za 3 posto. Ne zvuči puno, ali na razini cijelog društva…
| PREDNOSTI | MINUSI |
|---|---|
| Dugotrajan, praktičan poklon | Promocija alkohola (upozorenja WHO) |
| Tradicija i elegancija | Rodni stereotipi |
| Ekološki argument – višekratna upotreba | Energetski zahtjevan proces proizvodnje metala |
| Personalizacija povećava vrijednost | Može biti neprimjeren u nekim kontekstima |
Zanimljivo je koliko su se vremena promijenila. Na platformi X sve češće pojavljuju se objave koje kritiziraju “muški” stereotip pljoske. “Zašto bi alkohol trebao biti poklon za muškarca?” – pita jedna korisnica. Ima li pravo?
Emily Post Institute, autoritet za bonton, savjetuje oprez s alkoholnim poklonima. Posebno u poslovnom okruženju ili kad ne poznajemo dobro preferencije osobe koju darujemo.
Neke tvrtke već reagiraju. Microsoft je 2024. uklonio alkoholne dodatke iz svojih korporativnih poklon-paketa. Slično je postupila i skandinavska tehnološka tvrtka Klarna. Je li to trend ili izolirani slučajevi?
Ekološki argument također nije jednoznačan. Da, pljoska može trajati godinama i smanjuje plastični otpad. No, proizvodnja nehrđajućeg čelika zahtijeva puno energije. Plus ili minus za okoliš? Ovisi o perspektivi.
Svjestan ovih rasprava, možeš donijeti promišljenu odluku. Možda je najbolje jednostavno pitati izravno – bi li takav poklon bio dobrodošao?
Darujte s promišljenošću – posljednji savjeti prije kupnje
Ranije smo razgovarali o stereotipima i kontroverzama oko pljoski. Sada je vrijeme za konkretne poteze – poklon treba kupiti, a ne samo o njemu razmišljati.
Imam za tebe jednostavnu listu koju i sam koristim pri takvoj kupnji. Uvijek se pokaže korisnom.
1. Provjeri kome poklanjaš – je li to muškarac koji će cijeniti alkohol ili bi možda radije nešto drugo? Ne piju svi, ne želi svatko nositi pljosku.
2. Prilagodi prigodi – rođendan nije isto što i momačka večer. Za službenu svečanost izaberi nešto elegantnije.
3. Pazi na bonton – na nekim mjestima pljoska može izgledati neprimjereno. Provjeri kontekst.
4. Razmisli o personalizaciji – gravura dodaje dozu elegancije, ali produžuje vrijeme izrade. Planiraj unaprijed.
5. Procijeni rizik – hoće li se osoba kojoj poklanjaš zaista obradovati? Ponekad je bolje izabrati nešto sigurnije.
Zanimljivo je što se događa na ovom tržištu. Analitičari predviđaju da će do 2030. prodaja pljoski porasti za oko 20 posto, ponajviše zbog razvoja turizma i aktivnosti na otvorenom. Ljudi više putuju, više vremena provode na svježem zraku.
A znaš što? Pojavljuju se novi trendovi. Već sam vidio pljoske posebno za čaj ili kavu. Bez alkohola uopće. To može biti pun pogodak za nekoga tko ne pije, ali voli outdoor gadgete.
Mislim da vrijedi gledati šire na ovaj poklon. Ne mora biti samo o alkoholu – može biti o životnom stilu, o avanturama, o malim užicima na putovanju.
Najvažnije je kupovati svjesno. Ne daj se zavarati marketingom ili pritiskom vremena. Razmisli o osobi za koju kupuješ. Što voli raditi? Gdje se kreće? Pristaje li pljoska njegovom karakteru?
Idi i kupi nešto što zaista ima smisla.
Mario 89
lifestyle urednik
Luxury Blog









Ostavite komentar