Moulton bicikli – britanska premium klasa u svijetu sklopivih bicikala

Moulton bicikli Britanska premium klasa u svijetu sklopivih bicikala
fot. bikeradar.com

Jednom sam na kolodvoru vidio tipa kako vadi bicikl iz torbe. Nije to bio neki Decathlon za tisuću kuna, već sjajni sklopivi bicikl koji je izgledao kao umjetnička skulptura u galeriji. Ispostavilo se da je to Moulton. I koštao je više od mog mjesečnog budžeta za sve. Možda čak i nekoliko budžeta.

Ti bicikli su pravi fenomen. Mala kotača – kao na dječjim biciklima, ali nemoj da te to zavara. Potpuna amortizacija sprijeda i straga. Okvir koji se može rastaviti na dijelove ili sklopiti, ovisno o modelu. Sve ručno rađeno u nekoj manufakturi u Engleskoj. A cijene kreću od nekoliko desetaka tisuća kuna, a gornja granica? E pa, nema je. Možeš potrošiti 30 000, 40 000 ili još više. Zato ih ljudi uspoređuju s Rolls-Royceom – jer to nije oprema za svakoga.

Moulton bicikli – Rolls-Royce među sklopivim biciklima

Moulton bicikl

fot. traditionalcycleshop.co.uk

Većina nas preklopne bicikle povezuje s Bromptonom. Praktičan, gradski, relativno pristupačan. Moulton je sasvim druga liga. Tamo gdje Brompton bira jednostavnost i univerzalnost, Moulton ide do kraja s inženjeringom. Ovjes radi kao na dobrom MTB-u, samo na malim kotačima. Geometrija okvira rezultat je izračuna, a ne proizvodnih kompromisa. Ovo nije bicikl koji ćete brzo sklopiti i ubaciti u metro. Ovo je stroj za nekoga tko želi zaista dobro voziti – i spreman je za to platiti.

Tko kupuje takva čuda? Entuzijasti, kolekcionari, ponekad arhitekti ili dizajneri koji vole lijepo izrađene stvari. U Japanu ili Velikoj Britaniji postoje klubovi vlasnika Moultona. Sastaju se, voze zajedno, razmjenjuju iskustva – pomalo kao vlasnici klasičnih porschea. U Poljskoj je to još uvijek niša, ali sve češće viđam te bicikle na ulicama većih gradova.

Sada, nakon pandemije, svi opet pričaju o gradskoj mobilnosti. Ljudi traže nešto više od električnog romobila ili osnovnog preklopnog bicikla. Žele kvalitetu, dizajn, jedinstvenost. I upravo zato vrijedi pogledati Moulton – jer je to primjer kako se funkcija može spojiti s luksuzom. Sljedeći put ispričat ću odakle je uopće došla ta ideja i zašto je netko šezdesetih došao na zamisao da gradi bicikle s malim kotačima i ovjesom.

Oglas
Modivo Hr

Od revolucije 1962. do izdanja 60th Anniversary – put do premium klase

Teško je povjerovati, ali prvi Moultoni su trebali riješiti sasvim običan problem – umor nakon vožnje gradom. Danas jedan bicikl iz ove marke može koštati koliko i sasvim pristojan rabljeni automobil. Kako se dogodilo da je projekt namijenjen srednjoj klasi postao predmet žudnje kolekcionara?

Dr Alex Moulton nije bio neki biciklistički fanatik. Radio je kao inženjer na ovjesu za Mini – sjećate li se tog malog, kultnog auta? Pedesetih je svakodnevno išao na posao i jednostavno ga je nerviralo koliko su bicikli neudobni. Kruti okvir, veliki kotači, svaka rupa na cesti udarac je za kralježnicu. Godine 1962. pokazao je svijetu nešto neobično – mali bicikl s kotačima od 17 inča, F-frame okvirom i, upravo to, gumenim ovjesom. Ljudi su ga gledali kao vanzemaljca, ali ideja je funkcionirala. Okvir se mogao sklopiti, pa ste ga mogli staviti u prtljažnik auta.

Šezdesete su zaista bile zlatno doba. Model Spaceframe pojavio se na tržištu i izazvao pravu senzaciju – prodano je preko 50.000 primjeraka do kraja desetljeća. Britanska kraljevska obitelj vozila je Moulton, bicikli su se pojavljivali u filmovima, sportaši su ih koristili za treninge. Izgledalo je kao da je to budućnost bicikala općenito. Ali budućnost zna biti nepredvidiva. Godine 1969. tvrtka je propala – bankrot. Prava na proizvodnju preuzeo je Raleigh i paradoksalno, to je bila katastrofa za marku. Počeli su raditi jeftinije verzije bez ovjesa, što je zapravo uništavalo samu ideju Moultona.

Alex Moulton nije odustao. Sedamdesetih je pokušavao razne suradnje – model Cyclone s Pashley, eksperimenti, prototipovi. Marka je nekako opstajala, ali to više nije bio onaj zamah. Tek oko 2000. godine, kada je osnovao Moulton Developments Ltd., započela je nova priča. Serija New Series (NS) bila je pravi reset. Samo što ovaj put nije bila riječ o masovnoj dostupnosti. Čelik, aluminij, a na kraju i karbon. Cijene su rasle, proizvodnja padala, ali kvaliteta je bila impresivna.

Nakon Moultonove smrti 2012. tvrtka je nekoliko puta promijenila vlasnika. Prvo Pilon, zatim AJM Group. I upravo u tom razdoblju dogodilo se nešto zanimljivo – Moulton je prestao biti samo sklopivi bicikl, postao je premium proizvod. Možda zato što su novi vlasnici shvatili da nišnost nije mana? Ili se jednostavno tržište promijenilo i ljudi su počeli tražiti nešto drugačije od još jednog tipičnog bicikla.

Posljednjih godina to je čisti high-end. Model eNS1 prvi je e-bicikl marke, a uvođenje karbonskog okvira NS1 Carbon pokazalo je da idu u korak s tehnologijom. Edicija 60th Anniversary iz 2022. bila je zapravo simbol – limitirana serija, cijene astronomske, ali rasprodana u nekoliko mjeseci. Japan i Azija poludjeli su za Moultonima, klubovi vlasnika organiziraju okupljanja, neki primjerci iz šezdesetih na aukcijama postižu iznose koje ovdje ni ne želim spominjati.

Upravo taj put – od praktičnog bicikla za svakoga do predmeta kulta – čini da danas Moulton nije samo marka bicikala. To je dio povijesti dizajna, inženjerstva i zapravo upornosti jednog čovjeka. Da biste shvatili zašto su ti bicikli tako skupi, morate zaviriti u njihovu konstrukciju. Ali o tome za trenutak.

Cijena Moulton bicikla

fot. cyclefit.co.uk

Ključni datumi u povijesti marke:

  • 1962. – prvi prototip s F-okvirom i malim kotačima
  • Šezdesete – vrhunac popularnosti, model Spaceframe, prodano više od 50 000 komada
  • 1969. – bankrot i prz

Inženjering, modeli i cijene – što zapravo kupujemo kada plaćamo za Moultona

Za što zapravo plaćamo nekoliko desetaka tisuća zlota kada kupujemo Moultona? Jer, budimo iskreni – to nisu iznosi koje trošimo na bicikl bez razmišljanja. Možda ćemo Brompton kupiti za 8 tisuća bez previše treptanja, ali Moultona za 25 ili 30? To je već odluka koju treba dobro promisliti. I ovdje je ključ upravo inženjering. Ne dizajn, ne prestiž, ne ime – iako sve to ima svoju ulogu – već konkretna tehnička rješenja u okviru i ovjesu.

Krenimo od onoga što najviše upada u oči: konstrukcija okvira. Moulton koristi nekoliko različitih tipova, ovisno o liniji modela. Najpopularniji je Spaceframe – rešetkasti okvir od zavarenih cijevi aluminija 6061 ili 7005, koji pomalo podsjeća na kostur mosta. Zahvaljujući trokutastim geometrijskim oblicima, krut je poput šipke, ali istovremeno lagan. Zatim imamo NS1 Carbon, koji kombinira aluminij s karbonskim elementima T700 – ovdje težina ponekad pada ispod 10 kg, što je impresivno za bicikl s punim ovjesom. Tu je i APB – Advanced Performance Bike – vodeća serija od najkvalitetnijih aluminijskih legura, gdje je sve precizno prilagođeno performansama. Geometrija? Neću ovdje navoditi tablice s reach i stack vrijednostima, jer ovo nije priručnik za biomehaničke entuzijaste, ali općenito, Moulton ima nešto uspravniju poziciju od tipičnog cestovnog bicikla, što daje udobnost na duljim dionicama bez gubitka učinkovitosti.

Što je još važnije – okvir je segmentiran i sklapa se poprečno na sredini. To nije sklapanje kao kod Bromptona, gdje bicikl pretvaramo u kompaktan paket. Kod Moultona spajamo ili razdvajamo dvije polovice, što omogućuje da ga stavimo u prtljažnik ili avion, a pritom zadržavamo potpunu krutost tijekom vožnje. Nema nikakvog lufta, nema škripanja nakon nekoliko mjeseci korištenja.

Sada ovjes. To je pravi game changer. Moulton je jedan od rijetkih bicikala koji ima neovisni ovjes i na prednjem i na stražnjem kotaču – a govorimo o biciklu s malim kotačima, 17″ straga i 20″ sprijeda. Hod ovjesa obično je 30-50 mm, s kombinacijom gumenih elemenata i opruga (rubber/coil). Zvuči malo, ali u praksi je dovoljno, jer mali kotači sami po sebi brže reagiraju na neravnine. Istraživanja pokazuju da Moultonov sustav smanjuje vibracije za oko 30-40% u usporedbi s krutim okvirima iste veličine. Sam Alex Moulton pozivao se na testove u kojima su njegovi bicikli mjereni na cestama s kaldrmom – i tu se vidi razlika. Mali kotači plus ovjes daju brzo ubrzanje u gradu i iznenađujuće glatku vožnju čak i na makadamu. Što gubimo? Minimalno nižu maksimalnu brzinu na dugim ravnicama – neki testeri spominju 2-3 km/h u odnosu na 28-inčne kotače, ali to je stvar aerodinamike, a ne same konstrukcije.

Prijeđimo na konkretno. Koje modele možemo kupiti i koliko koštaju?

ModelTežinaTrčanjaCijena (£ / PLN)NamjenaKljučna značajka
NS Double7~11,5 kg14 (2×7)3 200 / ~17 000Grad, svakodnevno putovanje na posaoKompromis između cijene i performansi
TSR90~10,8 kg27 (3×9)5 800 / ~28 000Turizam, gravelŠiroki prijenosni omjeri, izdržljivost
eNS1~16 kg
Moulton bicikl Blog

fot. electrabike.ae

Za koga je Moulton – primjena, zajednica i tržište (također u Poljskoj)

Tko je tipični vlasnik Moultona? Zamislite tipa u četrdesetima koji ide na posao – ima pristojna primanja, ali ne voli gubiti vrijeme u prometnim gužvama. Sklopivi bicikl za njega nije dječja igračka, već alat. Traži udobnost, a kad već troši ozbiljan novac, želi da taj stroj stvarno radi. I da bude drugačiji od svih onih gradskih sklopivaca iz Metroa.

Profil kupca je prilično jasan. Prosječna dob vlasnika Moultona je negdje 40+, ponekad i više. To nisu ljudi koji kupuju svoj prvi bicikl u životu. Već su ih imali nekoliko, vozili su klasične cestovne ili MTB bicikle, ali sada je došlo vrijeme za nešto praktično i posebno. Primanja? Pa, treba reći otvoreno – Moulton nije impulzivna kupnja u salonu za dvije tisuće. Ovdje govorimo o spremnosti da se izdvoji 20-30 tisuća zlota, a ponekad i više ako netko želi top model izravno iz Bradforda. Tehnički entuzijasti, kolekcionari neobičnih konstrukcija, poslovni ljudi – oni čine jezgru.

Praktična primjena ima zanimljivu priču, jer Moulton ima svoje jasno definirane niše.

Prije svega, to je commuting u velikim gradovima. London, Tokio – tamo su Moultoni uočljivi. Novinar BBC-a ubaci svoj sklopivi APB u taksi, dođe na lokaciju, nastavi dalje. Japanski salaryman uzima TSR u vlak, vozi se dvije stanice, rasklapa ga i ima još tri kilometra do ureda po udobnoj stazi. Kompaktnost uz punu udobnost vožnje – to funkcionira.

Druga stvar je turizam. TSR modeli s nosačima i bisagama su odlična oprema za bikepacking. Ovjes upija neravnine, geometrija omogućuje dugu vožnju bez bolova u leđima. Ljudi na Moultonima idu na ture po Japanu, Škotskoj. Nije to bicikl za Rallye Dakar, ali za makadamske staze i duge asfaltne dionice – svakako.

Tu su i kolekcionari. Stariji modeli, posebno oni od Reynolds čelika iz 80-ih, postižu na aukcijama nevjerojatne cijene. Rabljeni klasični Moulton u izvrsnom stanju može koštati više od novog bicikla prosječne marke. U Japanu postoji cijeli kult – klubovi vlasnika organiziraju okupljanja, izložbe, razmjenu modela. Moulton Rally u Velikoj Britaniji je godišnji događaj na koji dolaze stotine ljudi s biciklima Alexa Moultona. Ima anegdota o primjercima s više od 100 tisuća prijeđenih kilometara. Jednostavno se ne kvari, ako se dobro održava.

Ali da ne bude sve idealno – postoje situacije kada je Moulton jednostavno loš izbor. Cestovne utrke? Zaboravite. Agresivna vožnja po singletrackovima? Ni to. Ako netko traži najjeftiniji sklopivi bicikl za metro – Romet Wigry za 1500 zlota bolje će odraditi posao. Za osobu koja jednom mjesečno ode u park, Moulton je pretjerivanje kao da kupujete Porsche za tjedni odlazak u trgovinu.

Geografija tržišta je prilično specifična. Glavna tržišta su Velika Britanija (očito, to je domovina brenda), Japan (apsolutni fenomen – tamo Moulton ima status dizajnerske ikone), SAD i zapadna Europa. U Aziji prodaja raste – Tajvan, Koreja. Premium segment sklopivih bicikala je niša, ali Moulton je u njoj lider kad je riječ o prepoznatljivosti.

A Poljska? E, to je već druga priča. Godinama nema službenog distributera. Tko želi Moultona, mora ga sam uvesti iz UK ili

Moulton bicikl Gdje kupiti

fot. objectsofuse.com

Kako razmišljati o kupnji Moultona – zaključci i pogled u budućnost

Nakon nekoliko mjeseci ili čak godina interesa za marku Moulton, nakon pregledavanja tisuća fotografija, čitanja desetak recenzija i gledanja svakog dostupnog video materijala, dolazimo do pitanja: ima li to uopće smisla? Jer jedno je znati da je nešto inženjerski genijalno, a drugo odlučiti se na kupnju.

Pokušajmo sve što znamo spojiti u nešto praktično.

Prvo, prednosti. Prvo, kvaliteta vožnje – to zaista funkcionira, mala rama ne znači mali komfor, naprotiv. Drugo, kompaktnost bez sklapanja – može se spremiti bez zauzimanja pola stana, a može se i transportirati kad zatreba. Treće, izdržljivost konstrukcije – Moulton može bez problema nadživjeti vlasnika, ako se o njemu brine. Četvrto, statusni aspekt – bicikl je prepoznatljiv, izaziva poštovanje, iako je to nekima manje važno. Peto – izuzetna svestranost, od svakodnevne vožnje do dugih randonnée tura.

Gdje kupiti Moulton bicikl

fot. thespoken.cc

Sada problemi. Cijena, naravno – to je najveća prepreka, govorimo o višekratnicima nacionalnog prosjeka. Servis može biti naporan, posebno u Poljskoj – dijelovi se naručuju, mehaničari bez iskustva. Dostupnost modela je ograničena, često se čeka mjesecima. Karakteristike vožnje nisu za svakoga, netko možda neće prihvatiti položaj, geometriju, drugačiji feedback. I na kraju, masa – neki primjerci uopće nisu lagani, posebno turističke verzije.

Prije nego što netko ode do trgovca ili uplati novac na račun, vrijedi si postaviti nekoliko pitanja. Imam li zaista budžet ne samo za kupnju, već i za održavanje i eventualne popravke? Kakav je moj stil vožnje – brza gradska vožnja, duge ture, turizam s prtljagom? Gdje ću servisirati – postoji li lokalno netko tko poznaje marku? Što mi je važnije – prestiž ili funkcionalnost, jer razlika između TSR-a i Space Framea je ogromna u cijeni, a mogućnosti su slične. Jesam li spreman na višemjesečno čekanje i potrebu za uvozom? Imam li druge bicikle za različite prilike ili bi ovaj trebao biti jedini?

Gledajući u budućnost, vidimo određene trendove. Bit će više e-bicikala – premium marke već testiraju integraciju elektrike s tradicionalnom konstrukcijom, to je neizbježno. Personalizacija će vjerojatno prijeći na višu razinu, možda ćemo već za dvije godine moći konfigurirati svoj Moulton u aplikaciji koja koristi algoritme za prilagodbu geometrije našem tijelu. Cijene će vjerojatno rasti, jer inflacija i rast troškova rada u Engleskoj su činjenice. Ekspanzija prema Aziji čini se logičnom – Kina i Indija imaju rastuću srednju klasu koja cijeni britanski stil. No konkurencija ne spava, masovno proizvedeni električni sklopivi bicikli s Tajvana već danas koštaju desetinu Moultona.

Moulton bicikl Za koga

fot. electrabike.ae

Dugoročno, Moulton se može gledati kao investicija – neki stariji APB modeli danas vrijede više nego na dan izlaska. To je također bicikl za trideset godina, a ne za jednu sezonu. I prije svega, to je manifestacija pristupa mobilnosti – anti-automobilski izbor ekološki i urbanistički osviještenih ljudi.

Zaključit ću ovako. Moulton nije bicikl za svakoga. To je za onoga tko cijeni inženjering više od marketinga, kvalitetu više od kvantitete, dugoročno više od brze gratifikacije. Za ostale postoji mnogo jeftinijih, odličnih opcija.

Mark

redakcija lifestyle & sport

Luxury Blog