Je li vino dobra investicija
Je li vino dobra investicija, foto: luxuryprojects.com

U staroj Grčkoj na ulicama su stajali strojevi u obliku humanoida i točili slasno, ili ne tako, piće i vodu onima koji su bili žedni novčića. Grčki izumitelj Filon iz Bizanta oko 220. pr. znao je da vino ima potencijal. Njegov robot nije samo savršen primjer genijalnosti grčkih izumitelja, već i jedno od prvih ulaganja u vino. U 2024. godini ne morate biti izumitelj da biste pokrenuli vlastiti vinograd, kupili postojeći, kupili bocu jedinstvenog pića ili dionice tvrtke specijalizirane za vino. Pitanje bi trebalo biti ne Je li vino dobra investicija?, odnosno kako ulagati u vino da bismo bili uspješni.

Je li vino dobra investicija – analiza tržišta i izgledi

Ulaganje u vino odavno se percipira kao alternativni oblik ulaganja koji može donijeti značajnu zaradu. Izbor investicije nije predmet moda ili privremeni trendovi. U 2024. investicijsko tržište vina nastavlja se razvijati, a njegova dinamika ukazuje na sve veći interes kako individualnih investitora tako i financijskih institucija. Kao i tržište viskija, to je područje zanimljivo za ulagače i diverzifikaciju portfelja.

Cognitivemarketresearch Com
Cognitivemarketresearch Com1
foto: cognitivemarketresearch.com

Prema najnovijem Izvješću o globalnom tržištu vina za 2024., očekuje se da će tržište vina dosegnuti 652,31 milijardu USD do 2030., rastući uz CAGR od 6,37% u razdoblju 2024.-2030. Rastuća potražnja za visokokvalitetnim vinima, posebno u zemljama u razvoju, i sve veći interes za kolekcionarska vina pridonose ovom obećavajućem razvoju. Kao u viski. Dakle, kada se pitamo je li vino dobra investicija, samo pogledajte izvješća i grafikone

Čimbenici koji pokreću tržište

  • Povećana konzumacija vina: Sve više potrošača diljem svijeta bira vino kao svoje omiljeno alkoholno piće, što povećava potražnju za raznim vrstama vina, uključujući vrhunska vina.
  • Rast segmenta kolekcionarskih vina: Ograničeno izdanje i odležana vina povećavaju vrijednost tijekom godina, što ih čini atraktivnim ulagačkim sredstvom.
  • Diverzifikacija portfelja: Ulaganje u vino smatra se načinom diverzifikacije vašeg investicijskog portfelja, smanjujući rizik povezan s tradicionalnijim ulaganjima.

Izazovi i ograničenja

Unatoč sve većoj popularnosti ulaganja u vino, postoje i neki izazovi i ograničenja koja mogu utjecati na ovo tržište:

  • Tržišni propisi: Strogi propisi o prodaji i distribuciji alkohola u raznim zemljama mogu omesti razvoj tržišta.
  • Varijabilne preferencije potrošača: Preferencije potrošača mogu se promijeniti, što može utjecati na vrijednost pojedinih vrsta vina.
  • Utjecaj klimatskih promjena: Klimatske promjene mogu utjecati na proizvodnju vina, što može smanjiti dostupnost određenih berbi.

Buduće perspektive

Perspektive investiranje u vino 2024. izgledaju obećavajuće. Tržište ulaganja u vino nastavlja se razvijati, nudeći nove mogućnosti za ulagače. Očekuje se nastavak rasta ključnih segmenata poput crnih vina i pjenušaca. Nadalje, razvoj tehnologija kao što je blockchain može osigurati veću transparentnost i sigurnost ulaganja u vino.

Preporuke za investitore

  • Analiza tržišta: Ulagači bi trebali pažljivo analizirati tržišne trendove i prognoze kako bi donijeli utemeljene odluke o ulaganju.
  • Diverzifikacija ulaganja: Važno je ulagati u različite vrste vina iz različitih regija kako bi se smanjio rizik.
  • Dugoročni pristup: Ulaganje u vino često zahtijeva dugoročan pristup, budući da se vrijednosti vina s vremenom mogu povećati.

Ulaganje u vino 2024. je atraktivna opcija za one koji traže alternativne oblike ulaganja. Rastuće tržište, rastuća potrošnja vina i potencijal za povećanje vrijednosti kolekcionarskih vina čine ovaj oblik ulaganja obećavajućim. Međutim, kao i svako ulaganje, zahtijeva odgovarajuću pripremu i analizu kako bi se povećala dobit i smanjio rizik.

Kako investirati u vino?

Aukcija vina, koja je održana 20. ožujka pod okriljem britanske aukcijske kuće Christie’s, nije bila jedinstvena samo po vrijednosti prodanih lotova, već je pokazala i dinamične promjene u načinu na koji se vinom trguje diljem svijeta. Unatoč gotovo praznoj aukcijskoj dvorani, sa samo desetak promatrača koji su pratili nadmetanje, aukcija je prikupila nevjerojatnih 1,3 milijuna funti. Posebno se ističe lot od 12 boca Domaine de la Romanée-Conti iz 1988., koji je prodan za impresivnih 232.750 funti (305.135 dolara).

Ono što je bilo posebno zanimljivo i iznenađujuće je da je većina ponuda stigla od udaljenih ponuditelja raspoređenih na pet kontinenata. Tehnologija je omogućila konverziju ponuda u različitim valutama uživo, što je olakšalo sudjelovanje kolekcionarima iz cijelog svijeta. Tim Triptree, međunarodni direktor odjela vina Christie’s, istaknuo je da je čak 41% novih kupaca aukcijske kuće privučeno internetskom platformom, što pokazuje promjenjivu dinamiku tržišta vina.

Ova aukcija ne samo da je potvrdila dominaciju online ponuditelja, već je pokazala i da mlađa generacija – 61% kupaca u dobi od 35 do 55 godina – čini značajan dio tržišta. Oni su ti koji se često odlučuju na kupnju na aukcijama, tražeći jedinstvene prilike i kolekcionarske rijetkosti. Takvi događaji ne samo da odražavaju promjenjive trendove u trgovini vinom, već također pokazuju rastuću globalnu privlačnost kolekcionarskih vinskih boca kao oblika ulaganja.

Isplati li se ulagati u viski?
www.themacallan.com

Umjesto da se pitamo je li vino dobra investicija, vrijedi analizirati kako uložiti u njega. Gornja situacija prikazuje jednu od opcija, a to je kupnja jedinstvene boce i stvaranje kolekcije vina iz najboljih vinograda i berbi. Ovakav način ulaganja novca obično se odvija na aukcijama i kupcu daje veliki prestiž. Pokazuju to i aukcije slavnih viskija, među kojima legendarni unikati postižu paprene cijene Macallan

Ne samo jedinstveni predmeti

No, ulaganje u vino nije samo dražba unikata. Ovo je zapravo opcija za samo nekoliko. Međutim, posao nudi mnogo više mogućnosti za ulaganje novca u vino. Prvi i najjednostavniji je kupnja dionica. Gallo, Concha y Toro i Yellow Tail moćne su tvrtke. Prva ima hektare vinograda i proizvodi preko 40% poznatog kalifornijskog vina greška. Zanimljivo, ove moćne tvrtke nisu specijalizirane za proizvodnju ekskluzivnih vina. Njihovi se proizvodi uglavnom prodaju u trgovinama i supermarketima te su svakodnevni dodatak večeri za milijune ljudi diljem svijeta. Kvalitetno i povoljno.

Trgovci pićem1
Pedro Pascal u reklami za čileanskog proizvođača Concha y Toro, foto: drinkmerchants.com

Međutim, u posljednje vrijeme, prema Liv-exu, vinski indeksi bilježe lagane padove i korekcije. Iako je trend očito uzlazni. Početkom 2024. godine tržište vrhunskih vina pokazalo je različite rezultate, što predstavlja i izazove i prilike za ulagače. Indeks Liv-ex Fine Wine 100 pao je 0,3% u siječnju, što ukazuje na blaže padove u usporedbi s prethodnim mjesecima. Nasuprot tome, širi indeks Liv-ex Fine Wine 1000 pretrpio je veći pad od 2,2%, s najvećim gubicima u vinima iz regije Rhône.

Usda Ers
foto: usda-charge-com
Grafikon 28 Liv Ex
Indeks vina, foto: liv-ex.com

Digitalizacija i online dražbe privlače mlađe kupce u dobi od 35 do 55 godina, što mijenja demografiju tržišta. Redovita ažuriranja Liv-ex indeksa, zamjena manje popularnih vina onima kojima se više trguje, osiguravaju njihovu relevantnost i točnost. Tržište finih vina ostaje dinamično, nudi i rizike i prilike za ulagače. Zanimljivo je i tržište bezalkoholna pića.

Ili možda vlastiti vinograd

Mogućnost za entuzijaste je kupnja vlastitog vinograda. Grčki, čileanski i talijanski vinogradi su prekrasna mjesta, smještena u prekrasnim arkadijskim područjima. Ako je vino vaša prava strast, vrijedi razmisliti o kupnji ili pokretanju vlastitog vinograda. To je radno intenzivna, dugotrajna i zahtjevna investicija.

Oixabay
photo.pixabay.com

Ali proizvodnja i prodaja vina može pružiti puno zadovoljstva – da ne spominjemo prihod.

Trgovina vinom

Zbog sve većeg interesa za vinom vrijedi razmisliti ne samo o proizvodnji vina ili kupnji dionica, već io investicijama vezanim uz distribuciju i prodaju. Luksuzne vinoteke i male lokalne trgovine odgovor su na potrebu mnogih ljudi da kupe vino, kušaju ga i imaju pristup boce s različitim cijenama, ukusima i zemljama porijekla.

S takvim mogućnostima teško je dvojiti je li vino dobra investicija. Ovo je gotovo bezveze.

Najskuplja vina na svijetu

Više radi zanimljivosti nego investicije, vrijedi upoznati najpoznatija i najskuplja vina na svijetu.

Uostalom, privlače pažnju ne samo znalaca, već i investitora i kolekcionara. Unikatni predmeti s aukcije poticanje mašte.  Evo tri najpoznatija i najskuplja vina koja su stekla slavu zahvaljujući svojim cijenama i jedinstvenim pričama:

Screaming Eagle 1992 – Ovo kalifornijsko vino, iz Oakvillea u dolini Napa, proizvedeno je 1986. godine. Ovo je vino postiglo rekordnu cijenu na dobrotvornoj aukciji, gdje ga je Chase Bailey platio 80.000 dolara. Njegov prestiž i rijetkost čine ga jednim od najtraženijih vina na svijetu.

Cheval Blanc 1947 – Ovo ekskluzivno suho vino iz regije Bordeaux smatra se jednim od najboljih vina svih vremena.

Sothebys Com.brightspotcdn
foto: sothebys.com

Jedna boca ovog nesvakidašnjeg pića doseže cijenu od 135.000 dolara. Cheval Blanc iz 1947. cijenjen je ne samo zbog svog iznimnog okusa, već i zbog svoje povijesne berbe.

Šampanjac Heidsieck 1907 – Ovaj jedinstveni pjenušac proizveden je početkom 20. stoljeća na zahtjev carske obitelji. Boca ovog šampanjca pronađena je u brodolomu 1997. godine, što mu je dalo dodatnu vrijednost.

Theshoutmagazine
foto: theshoutmagazine.com

Povijest i starost ovog pića čine da njegova cijena doseže 275.000 dolara, što ga čini jednim od najskupljih vina na svijetu.

Ova jedinstvena vina, zahvaljujući jedinstvenim pričama i izvrsnoj kvaliteti, postižu izvanredne cijene koje naglašavaju njihov prestiž i važnost u svijetu vina.

Je li vino dobra investicija? Postoji toliko mnogo opcija za ulaganje novca u vino da je to opcija za razmatranje i za manje i za veće investitore. Bilo da se radi o ulaganju u burzovne indekse ili kupnji unikatnih boca vina. Svakako vrijedi razmotriti ovu opciju. A privremeni pad indeksa može biti savršeno vrijeme za ulazak na tržište.