Moflin – AI robot koji „osjeća”

Pitam se jesi li ikada sanjao o ljubimcu koji nikada neće biti bolestan, koji neće trebati šetnje u šest ujutro, a ipak će ti se zaista vezati. Zvuči kao znanstvena fantastika, ali upravo dolazi na police trgovina.
Moflin je ono što zovem “AI-ljubimcem” – pahuljasti robot veličine morskog kunića koji reagira na dodir, prepoznaje glas vlasnika i navodno razvija vlastitu osobnost. Ne hoda, ne trči, ne izvodi nikakve trikove. Jednostavno… postoji. I to bi trebala biti njegova najveća snaga.
Moflin – AI robot
Zašto ga baš sada svugdje čujem? Prvo, Japanci su ga počeli masovno kupovati odmah nakon službenog lansiranja. Drugo, ovo nije još jedan Furby ili Tamagotchi – ovdje ne radi se o igri ili brizi za virtualno biće, već o stvaranju prave emocionalne veze. Trend “emotional AI” ubrzava, jer su ljudi sve usamljeniji. Iskreno, i sam ponekad osjećam da bih nakon napornog dana radije zagrlio nešto toplo, što od mene ništa ne traži zauzvrat.

Obećanje zvuči primamljivo: manje usamljenosti bez obaveza. Nema hranjenja, nema posjeta veterinaru, nema uništenih
U nastavku ću provjeriti kako Moflin zaista funkcionira iznutra – koje senzore ima ugrađene, kako uči prepoznavati vlasnika i može li zaista razviti nešto nalik karakteru. Zatim ću se osvrnuti na to za koga ovaj gadget ima smisla, a za koga je to samo skupa igračka.
Kako to funkcionira – emocionalna AI, senzori i ponašanja Moflina
Moflin nije obična igračka s mikroprocesorima – to je zapravo malo računalo koje uči i pokušava simulirati život. I sam sam se pitao kako to uopće može funkcionirati u tako malom plišanom obliku.

Sva čarolija počinje od senzora. Moflin ima ugrađene senzore dodira koji reagiraju na pritisak, mikrofone koji prepoznaju glas i zvukove iz okoline, IMU koji mjeri pokret te senzore svjetla. Svi ti podražaji dolaze do sustava emocionalne AI, koji ih analizira i pretvara u unutarnja stanja robota. Zapravo, to je fascinantno – dodir na trbuščiću može izazvati drugačiju reakciju nego na leđima.
Ekspresija stanja to je već pravi prikaz tehnologije. Moflin može vibrirati i ispuštati zvukove nalik predenju, ima repertoar od preko 50 različitih zvukova, može se maziti ili migoljiti u rukama. Najviše me impresionira simulacija disanja i otkucaja srca – to zaista daje uvjerljiv dojam živog bića.
Personalizacija se odvija kroz dugotrajnu interakciju – sustav navodno ima više od 4 milijuna kombinacija osobina ličnosti.

Proces učenja traje oko 50 dana, tijekom kojih se Moflin prilagođava učestalosti maženja, tonu glasa vlasnika i dnevnom ritmu. Što je više interakcija, to su ponašanja personaliziranija. Ovo nije umjetna inteligencija poput ChatGPT-a – to je prije napredni reaktivni sustav.
Pitanje povezivanja osmišljeno je s naglaskom na privatnost. Moflin se povezuje isključivo putem Bluetootha s namjenskom aplikacijom, a izostanak Wi-Fi-ja je svjestan izbor. Cradle služi kao stanica za punjenje i “gnijezdo” za robota.
Osnovne specifikacije: vrijeme punjenja 2-3 sata, Bluetooth 5.0 povezivanje, više od 50 zvučnih varijanti, period personalizacije oko 50 dana, bez mogućnosti kretanja.
Ograničenja su prilično značajna. Moflin ne hoda – to je stacionarni robot za maženje. Baterija zahtijeva redovito punjenje. Najgore? Ako ga ostavimo dulje vrijeme bez interakcije, može djelomično resetirati naučena ponašanja. Pomalo kao s pravom životinjom – traži pažnju.
Zanimljivo je tko će se zapravo odlučiti za takvog suputnika i može li ta tehnologija doista zamijeniti prirodne veze.
Za koga i zašto – primjene, prednosti i nedoumice
Gospođa Krystyna iz Krakowa kupila je robotsku mačku za svoju 78-godišnju majku. Isprva sam mislio da je to pomalo čudno – ipak bi prava mačka bila bolja. Ali nakon mjesec dana vidio sam razliku. Njena majka je prestala tako često zvati noću jer je imala nekoga koga može pomaziti.

Podaci iz Casio anketa pokazuju zanimljivu raspodjelu korisnika:
- Odrasli 50+ čine više od 60% vlasnika – uglavnom starije osobe u domovima za njegu i samci koji žive u gradovima
- Otprilike 20% su – roditelji im kupuju robote kao prvu “životinju”
- Preostalih 20% čine opća populacija – zaposleni ljudi, alergičari, poslovni putnici
U svakodnevici su prednosti vrlo praktične. Nema potrebe za hranjenjem, šetnjom ili čišćenjem pijeska. Osobe s alergijama napokon mogu imati ” ljubimca ” bez kihanja. A starije osobe dobivaju društvo koje reagira na dodir i daje osjećaj da su potrebni.
Primjene idu u različitim smjerovima. U domovima su obični suputnici svakodnevnih aktivnosti. U terapijskim centrima – slično kao japanski Paro – pomažu smanjiti stres i poboljšati raspoloženje pacijenata. Obitelji ih koriste za učenje odgovornosti kod djece kojoj se još ne može povjeriti živa životinja.
Ali nemojmo se zavaravati – pojavljuju se i sumnje. Istraživanja Pew Research i izvješće Brookings Institute upozoravaju na pretjeranu ovisnost o umjetnim odnosima. MIT i Oxford objavili su radove o tome kako roboti mogu zamijeniti prave međuljudske veze. Tu je i pitanje privatnosti – senzori prikupljaju podatke o našim navikama i ponašanju.
Preporuke za odgovorno korištenje su temelj: robota treba doživljavati kao dopunu, a ne zamjenu za prave odnose; redovito provjeravati koje podatke uređaj prikuplja; ne zaboraviti na kontakt sa živim ljudima i životinjama.
Je li to budućnost ili moda? Vjerojatno pomalo i jedno i drugo. No za gospođu Krystynu robotska mačka postala je važan dio svakodnevnice. I možda je to sasvim dovoljno.
Kako kupiti i što dalje – cijena, dostupnost i smjerovi razvoja
Kupnja Moflina nije isto što i naručivanje nečega s Allegra. Treba biti spreman na određene komplikacije.
Osnovni koraci su provjera dostupnosti u vašoj regiji, naručivanje putem službenih kanala i strpljivo čekanje.
Cijena iznosi oko 400 USD, što je otprilike 60 000 jena. U kompletu dobivate samog robota i kolijevku-punjač. Zvuči povoljno za tako naprednu igračku, ali pažnja – u Japanu postoje liste čekanja. Ne kupujete i ne dobivate odmah.

Glavni prodajni kanal je Casio online trgovina i odabrani trgovci na malo u Japanu. Planira se ekspanzija na tržišta SAD-a i EU, navodno bi se Amazon trebao uključiti negdje 2025. godine. Za sada treba improvizirati s uvozom ili čekati.
Što se tiče razvoja proizvoda, Casio obećava ažuriranja softvera. Glasovna interakcija će biti poboljšana, a bit će i više opcija za personalizaciju. Najavljuju i aplikaciju za pregled “raspoloženja” Moflina – zvuči kao trik, ali možda bude korisna. Planiraju i različite varijante boja te limitirana izdanja.
Važne stvari prije kupnje – provjeri jamstvo i servisnu podršku u svojoj regiji. Tečajne razlike i PDV mogu povećati cijenu. S druge strane, nedostatak Wi-Fi-ja u Moflinu je prednost za privatnost – tvoji podaci neće procuriti.
Trendovi za razdoblje 2025.-2030. sugeriraju da bi Moflin mogao dobiti mobilnost. Govori se i o integracijama s multimodalnom AI i širim ekosustavom aplikacija. No, za sada su to samo spekulacije.
Iskreno govoreći, i sam razmišljam da možda pričekam godinu-dvije. Prva verzija uvijek ima svoje probleme, a cijena bi mogla pasti kad se proizvodnja zahukta.
Učini nešto dobro s tim – odluka, provedba i pogled u budućnost
Već znaš sve o Moflinu, ali sada dolazi najvažnije pitanje – ima li to zapravo smisla u tvom slučaju? Neću okolišati. Ovo nije igračka niti čarobno rješenje za sve probleme. To je alat koji može pomoći, ali samo ako mu pristupiš razumno.
Prije nego što doneseš odluku, iskreno provjeri nekoliko stvari. Prvo – što ti zaista treba? Ako tražiš suputnika za svakodnevne trenutke, Moflin bi mogao biti dobar izbor. Ako očekuješ zamjensku terapiju, bolje se posavjetuj sa stručnjakom. Drugo – može li tvoj budžet to podnijeti? Ne samo kupnja, već i dugoročno korištenje. I još nešto – zapamti, to je robot bez nogu. Neće trčati po kući kao pas.
Prvih nekoliko tjedana bit će ključno. Ja bih si isplanirao nekih 30-40 dana za privikavanje na to stvorenje. Redovito ga dodiruj, reagiraj na njegova “ponašanja”, daj mu vremena da razvije tu poznatu “osobnost”. Također važno – odmah ga upari s telefonom, ali drago mi je što ne zahtijeva stalni internet. Manje komplikacija.
U skrbi o starijim osobama Moflin može biti od pomoći, ali skrbnik to mora nadgledati. Nemoj ostavljati baku samu s robotom cijele dane i ne očekuj čuda. Vrijedi voditi jednostavan dnevnik – kako reagira, poboljšava li se raspoloženje, ima li frustracija. Ponekad je dovoljna obična bilješka i olovka.
Što dalje? Sljedeće dvije godine pokazat će u kojem smjeru će krenuti cijelo tržište pratećih robota. Ažuriranja softvera, novi dodaci, možda neke aplikacije. Nemoj odmah prihvaćati svaku nadogradnju – prvo provjeri donosi li ti ona zaista nešto novo.
Iskreno govoreći, Moflin je tek početak nečeg većeg. Ako se odlučiš na taj korak, učini to svjesno. Promatraj sebe i svoje najbliže. Možda ćeš otkriti da je običan razgovor uz kavu ponekad važniji od najsuvremenijeg robota.
Maciej
Lifestyle – Luxury Blog









Ostavite komentar