Je li Fendi luksuzni brend? – potpuna slika u 4 poglavlja

Je li Fendi luksuzni brend? Cjelovita slika u 4 izdanja
fot. fendi.com

Kad pomislim na to da Fendi 2025. godine slavi već 107 godina postojanja, ponekad se zapitam sjećamo li se uopće one male trgovine iz 1918. godine. Adele Casagrande otvorila ju je na Via del Plebiscito u Rimu – običan butik s torbama i krznenim proizvodima. Vjerojatno nitko tada nije mogao predvidjeti da će ta mala firma postati globalna sila.

Priča je zapravo krenula kada se Adele udala za Edoarda Fendija 1925. godine. Tada je i naziv trgovine promijenjen u Fendi. Njihova prva tehnika Selleria bila je inspirirana rimskim sedlima – to je bilo nešto sasvim novo. Rim je oduvijek bio u DNK ovog brenda.

Je li Fendi luksuzni brend – od butika do globalne ikone!

1932. godina je trenutak kada je pet kćeri Fendi – Paola, Anna, Franca, Carla i Alda – preuzelo obiteljski posao.

No pravi preokret dogodio se tek 1965. godine. Karl Lagerfeld pridružio se kao glavni dizajner i tada se sve promijenilo. Logo “FF” nastao je za samo 5 minuta – Lagerfeld je kasnije rekao: “Bilo je to kao munja, jednostavno sam znao da je to to.” Iskreno, teško je povjerovati da je nešto tako ikonično nastalo tako brzo.

Devedesete su bile već sasvim druga liga. Godine 1997. Fendi je otvorio svoj Palazzo u Rimu – ne bilo gdje, već u povijesnom središtu grada. Bio je to jasan znak da brend želi biti povezan s vječnim gradom. Tada su svi već znali da ovo nije običan talijanski brand.

Oglas
Modivo Hr

Preuzimanje od strane LVMH-a 2001. godine za oko 1.000.000.000 dolara bio je trenutak bez povratka. Fendi je postao dio najveće luksuzne grupacije na svijetu. Neki su govorili da je to kraj obiteljskog karaktera brenda, ali možda je upravo zato opstao do danas.

S takvom baštinom vrijeme je provjeriti ispunjava li današnja ponuda doista kriterije luksuza.

Fendi Luksuzni brend

fot. vogue.pl

Simboli luksuza: cijene, klijentela i zanat

Kad sam prvi put vidjela cjenik Fendi, mislila sam da je greška u tečaju. Klasična Baguette torba košta oko 3 500 eura, ali krzno iz limitirane kolekcije može doseći i 80 000 eura. To je razlika kao između rabljenog Fiata i novog BMW.

Ali te brojke imaju smisla kad se pogleda prodaja. Od 1997. prodano je više od milijun primjeraka Baguette – to znači da je netko kupovao jednu svakih 15 minuta tijekom posljednjih 27 godina. U 2024. prihodi Fendi porasli su za 14%, dok većina luksuznih brendova jedva održava razinu.

ProizvodCijena (EUR)Značajka luksuza
Klasična baguette3 500Ručni šavovi Selleria
Torba Peekaboo5 200Kožna intarzija
Ograničeno izdanje krzno80 000Certifikat autentičnosti

Klijentice Fendi su uglavnom žene između 35 i 55 godina, s godišnjim prihodom većim od 200.000 eura. No u posljednje vrijeme primjećujem sve više mlađih – kćeri si kupuju Baguette za 25. rođendan, kao da je to nešto sasvim normalno.

Fendi Luksuzna Moda

fot. theguardian.com

Pravi luksuz skriva se u detalju koji većina ljudi nikada neće primijetiti.

Tehnika Selleria znači da je svaki šav ručno izrađen. Za jednu torbu potrebno je 18 sati rada majstora. Unutra ćeš pronaći hologram sa serijskim brojem – svaki primjerak registriran je u centralnoj bazi podataka u Rimu. To je kao osobna iskaznica za torbu.

Kožna intarzija još je složenija. Komadi kože slažu se poput slagalice, bez ljepila, samo uz pomoć topline i pritiska. Jednom sam gledala kako to rade – obrtnik je tri dana radio na jednom uzorku.

Ponekad se pitam nisu li te cijene jednostavno lude. Ali onda vidim red ispred butika na Via del Corso i shvatim – luksuz nije samo proizvod, to je cijeli sustav vrijednosti.

Ipak, čak ni najviša cijena ne štiti od kritike…

Glas tržišta: izazovi i kontroverze oko statusa Fendi

“Sve više potrošačica odchodzi od klasičnog luksuza, dovodeći u pitanje smisao plaćanja ogromnih iznosa za proizvode čija stvarna vrijednost ne odgovara cijeni” – tako glasi dio izvještaja EY iz 2025. godine. Iskreno, kad sam pročitala te riječi, pomislila sam na svoju prijateljicu koja je nedavno stajala pred izborom: Fendi torbica za 5.000 eura ili dvotjedni odmor u Japanu.

Ovaj izvještaj naziva taj fenomen “pobunom srednje klase”. Žene koje si teoretski mogu priuštiti luksuz počinju glasno pitati: zašto? Zašto bih potrošila toliko novca na kožu i logo? To više nije samo financijsko pitanje – to je promjena mentaliteta.

Fakt:

  1. Globalno tržište luksuza u 2025. godini vrijedi 350 milijardi eura
  2. Udio Fendi u ovom kolaču iznosi samo 1-2 posto
  3. Ove brojke znače da je konkurencija nemilosrdna

Sjećam se skandala iz Litve od prije dvije godine. Premijerka te zemlje pojavila se na službenom sastanku s Fendi torbicom od pravog krzna. Društvene mreže su eksplodirale. PETA je izdala priopćenje u kojem je to nazvala “neodgovornim promoviranjem okrutnosti prema životinjama”.

Što je zanimljivo, Fendi je već tada u većini kolekcija prešao na sintetičko krzno, ali imidž je bio narušen. Aktivisti ne opraštaju lako. Poznajem ljude koji i danas bojkotiraju brend upravo zbog toga.

Problem je u tome što su današnje potrošačice svjesnije. Čitaju o tome kako se luksuzne torbice proizvode, provjeravaju uvjete rada u tvornicama, zanimaju se za podrijetlo materijala. A kada otkriju da marža na nekim proizvodima doseže i 800 posto… pa, nije čudno što su razočarane.

Dodatno, mediji ne štede luksuzne brendove. Svaki skandal, svaka kontroverza – sve završi na internetu u roku od nekoliko minuta. Fendi mora balansirati između tradicije i suvremenih očekivanja. Nije to lako.

Kako brend planira odgovoriti na te izazove?

Fendi Moda 2025

fot. vogue.com

Što dalje? Luksuz u eri metaverzuma i održivog razvoja

Kamo ide luksuz? Gledajući Fendi, vidim scenarij koji bi mogao iznenaditi. Ne mislim tu o još jednoj torbici ili kampanji – radi se o nečem więksem.

Azija će biti ključna. Predviđeni rast e-trgovine od 10-15% godišnje u razdoblju 2025-2026 nije slučajnost. Kineske potrošačice sve češće kupuju online, a Fendi to savršeno razumije. I sama primjećujem kako moje prijateljice iz Koreje naručuju luksuzne stvari putem aplikacija.

Fendi Luksuzna Odjeća

fot. anneofcarversville.com

Digitalna stvarnost mijenja sve – virtualna Baguette zvuči neobično, ali ima smisla.

Fendi radi na NFT projektima i ulazi u metaverse. Suradnja s gaming platformama može se činiti ekscentričnom, ali mlade žene tamo provode sve više vremena. Tko kaže da luksuz mora biti fizički?

Ekologija nije samo prolazni trend. Plan za ugljičnu neutralnost do 2030. i razvoj sintetičke kože konkretni su koraci. Ponekad mislim da bi to mogla biti veća revolucija od digitalizacije. Mlada generacija neće kupovati od brendova koji ignoriraju okoliš.

Ženska moda Fendi

fot. voguearabia.com

Što može učiniti čitateljica?

  • Pratite razvoj azijskih e-commerce platformi
  • Pratite NFT projekte luksuznih brendova
  • Obrati pažnju na inovacije u materijalima

Ne skrivam – neke od tih promjena čine mi se rizičnima. Ali tko bi prije deset godina pomislio da će kupnja torbica online postati standard? Fendi ulaže u budućnost koja se već događa.

Prati, investiraj, raspravljaj. Ovi trendovi oblikovat će luksuz u godinama koje dolaze.

Moni Li

urednica lifestyle & fashion

LuxuryBlog