Jarosław Jaśnikowski – intervju sa slikarom
Michał Cylwik: Dobro jutro, g. Jarosław, veliko mi je zadovoljstvo predstaviti profil jednog od najprepoznatljivijih nadrealističkih umjetnika. Slike Jarosława Jaśnikowskog poznate su i cijenjene diljem svijeta. Naravno, mogao bih pitati, kako to radite? ali čini mi se previše trivijalnim… Znam da postići takvo savršenstvo nije bilo lako.
Zato bih volio znati što za tebe znači slikanje?
Pozdrav i dobrodošli.
Slikanje je za mene još uvijek nevjerojatna avantura, ono je smisao mog života, ogledalo koje otkriva tajne kutke moje duše, vrata u drugi svijet. Ali to je i moj izvor sasvim pristojnih prihoda.
Svaki se umjetnik na početku svoje karijere ugleda na nekoga tko je na njega ostavio snažan dojam. Kakav je utjecaj na vas ostavio Dalíjev rad?
Na početku moje slikarske avanture, devedesetih, Dalíjev rad i sama figura imali su dosta utjecaja na mene, no s vremenom je počeo nestajati u korist fascinacije djelima Wojteka Siudmaka, potom Zdzisława Beksińskog, a onda mi je nekoliko drugih umjetnika promijenilo mišljenje.koncept umjetnosti. Trenutačno smatram da je rad Salvadora Dalíja bogat u smislu domišljatosti i mašte, ali siromašan u smislu slikarske tehnike, a prije svega problem su mu velike greške u kombinaciji boja. Pa Dali je bio jedan od prvih i otvorio put svjetskom nadrealizmu…i svaka mu čast na tome.
Mnogima je umjetnost bijeg na drugu, magičnu stranu. Ne samo da umiruje oči, već i osjetila. Koja je razlika između nadrealnog svijeta i stvarnog?
Na primjer, možete se malo poigrati sa zakonima fizike i saviti ih na ovu ili onu stranu. Uz Mikro Pana Boga možete se zabaviti i kreirati neke zanimljive realitete, ali moramo uzeti u obzir i to da bića iz tih svjetova, kada nas pogledaju kroz prozor, mogu biti i pomalo iznenađena. Zakon nevjerice i fascinacije djeluje u oba smjera.
Je li slikarstvo jedini oblik umjetnosti koji razvijate u sebi?
Mislim da je svaki umjetnik otvoren različitim oblicima samoizražavanja. Pisao sam nešto poezije, napisao sam kratku priču, prilično lošu, iako sam u iskušenju da se jednog dana vratim pisanju. Astronomija, odnosno kvantna fizika, također je lijepa vrsta umjetnosti u kojoj možete postati beskrajno zaboravni.
Slava često zvuči dvosmisleno i mnogi je kreatori ne prihvaćaju. Kako se osjeća umjetnik čije su slike izložene u prestižnim galerijama?
Slikari se tješe da su obično naše slike slavne, a ne mi sami. Zato tinejdžeri ne ciče za nama i nemo fotografiraju, paparazzi ne šalju eskadrile dronova na nas, pudle i ostali tabloidi klone nas se. Možemo bez srama otići u pekaru na kiflice, čačkati nos na crveno i lijepo živjeti.
Slikanje može biti način života. Je li moguće spojiti posao s umjetnošću?
U naše vrijeme to je čak i potrebno. Mnogi mladi umjetnici s glavama punim snova nakon završenih fakulteta bivaju bačeni u zupčanike nemilosrdnog tržišta i umiru. Umiru jer nisu dobili odgovarajuće obrazovanje, jer ih nitko na sveučilištima za to nije pripremio. Bez obzira plaćali porez ili ne, svaki umjetnik je kao samostalni poduzetnik i nitko nam ne daje papu-papu zabadava. Na početku je to žestoka borba za opstanak i svi će se dobiti o glavu, bez iznimke. Svatko će platiti cijenu, različitu, ponekad i strašnu, ali tko ustraje… može imati lijep život.
Molim vas, nemojte ovo tretirati kao pitanje o konkurenciji:)) Koje suvremene slikare Jarosław Jaśnikowski smatra istaknutima?
U određenoj fazi, kada čovjek osjeti vlastitu vrijednost i bude siguran u ono što radi, nema više konkurencije… postoje samo prijateljstva. Mnogo je izvanrednih umjetnika u poljskom nadrealizmu i neću lagati kad kažem da smo svjetska elita. Možda je to zbog nekih naših nacionalnih obilježja, možda zbog tog utopijskog romantizma, kada se s kistovima u rukama, u fanatičnom mahnitu, bacamo na svoja platna, na svoje svjetove, bez trunke bojažljivosti. Ne znam…možda je to to. Elita poljskog, široko shvaćenog nadrealizma broji najmanje dvadesetak, možda i tridesetak imena, a praktički svatko ima svoj prepoznatljivi stil. Zato se tako dobro nadopunjujemo.
Mnogi današnji kreatori koriste tehnologiju digitalizacije. Tako nastaju vrlo kreativni i originalni radovi. Što Jarosław Jaśnikowski Razmišljate li o kombinaciji računalne obrade s klasičnim štafelajem?
Nemam apsolutno ništa protiv toga, ako ono što nastaje kao rezultat te simbioze zadovoljava principe dobrog rada, odnosno ima dobro ukombinirane boje i pravilnu kompoziciju te prenosi zanimljiv sadržaj, zašto ne.
Evo male napomene za one iznenađene – Da! slikarstvo se temelji na određenim principima, o čemu se ponekad ne uči na Akademijama likovnih umjetnosti, hvaleći se bolesnim principom “Umjetnost za umjetnost”.
Magični realizam glavni je trend u vašem životu, bi li Jarosław Jaśnikowski volio živjeti u takvom svijetu?
Da želim, vjerojatno bih već tamo živio;-) Ali mislim da više volim biti turist, pripovjedač. Posjećujem Alternativne svjetove i pričam o onome što sam tamo vidio. Meni je to dovoljno, ali grašak tamo ne raste kao kod nas i jagode se znaju pokvariti.
Hvala vam puno na intervjuu i vašem vremenu za LuxuryBlog.pl, pozorno ću pratiti vaš rad.
hvala i tebi
Ostavite komentar