Ferrari 12Cilindri – suvremena oda atmosferskom V12

Ferrari 12cilindri Suvremena oda atmosferskom V12
fot. ferrari.com

Ima li još mjesta za klasični, atmosferski V12 u eri elektrifikacije i turbopunjača? Ferrari dokazuje da ima, predstavljajući model 12Cilindri – suvremenu interpretaciju legendarnih grand tourera.

Ferrari 12Cilindri: snažan ulazak legende V12

3. svibnja 2024., pod tropskim svjetlima Miami Beacha, Ferrari je proslavio 70 godina prisutnosti na američkom tržištu, otkrivši model 12Cilindri. U društvu odabranih gostiju, uz ocean i palme, predstavljen je automobil u boji Bianco Artico. Odmah je privukao pažnju elegancijom i suvremenim dizajnom.

Ispod poklopca 12Cilindri nalazi se, naravno, 6,5-litreni V12 motor snage 830 KS, koji postiže 9 500 o/min i razvija okretni moment od 718 Nm. Ove impresivne karakteristike omogućuju ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 2,9 sekundi. Također, postiže maksimalnu brzinu veću od 340 km/h.

Godine 2025. model 12Cilindri nagrađen je prestižnom nagradom Compasso d’Oro, jednom od najvažnijih priznanja u području industrijskog dizajna. To potvrđuje da Ferrari ne samo da nastavlja tradiciju, već i postavlja nove standarde u dizajnu sportskih automobila.

U ovom članku osvrnut ćemo se na naslijeđe V12 motora i aerodinamičke inovacije primijenjene u 12Cilindri, kao i na budućnost atmosferskih pogonskih jedinica u kontekstu suvremenih automobilskih trendova.

Oglas
Modivo Hr

“Ako to možeš sanjati, možeš to i izgraditi.”

Ferrari 12Cilindri dokaz je da se snovi o savršenom sportskom automobilu i dalje mogu ostvariti.

Ferrari Blog

fot. ferrari.com

Naslijeđe V12: 80 godina strasti i inovacija

Enzo Ferrari, osnivač legendarne marke, od samog početka vjerovao je u potencijal V12 motora kao srca svojih automobila. Njegovo prvo djelo, Ferrari 125 S iz 1947. godine, bilo je opremljeno 1,5-litrenim V12 motorom koji je dizajnirao Gioacchino Colombo. Ovaj kompaktni, ali snažni motor postao je temelj za buduće inovacije Ferrarija.

Evolucija Ferrari V12 motora: od 125 S do 12Cilindri

  1. 1947: Ferrari 125 S
  2. Prvi Ferrari automobil, 125 S, debitirao je s 1,5-litrenim V12 Colombo motorom snage 118 KS. Ovaj motor, unatoč malom obujmu, postavio je standarde za buduće Ferrari konstrukcije.
  3. 1968: Ferrari 365 GTB4 Daytona
  4. Model Daytona, predstavljen 1968. godine, pokretao je 4,4-litreni V12 motor sa 352 KS. Bio je to prvi Ferrari model s četiri bregaste osovine, što je značajno poboljšalo učinkovitost i performanse.
  5. 1995: Ferrari F50
  6. F50 iz 1995. godine koristio je 4,7-litreni V12 motor koji je bio izravno baziran na jedinici iz Formule 1. Ovaj motor isporučivao je 520 KS, a njegova karbonska konstrukcija i tehnologija ovjesa dolazile su izravno s trkaćih staza.
  7. 2013: Ferrari LaFerrari
  8. LaFerrari iz 2013. godine uvelo je hibridni pogonski sklop, kombinirajući 6,3-litreni V12 motor sa 789 KS sa sustavom KERS. Zajedno su isporučivali ukupno 950 KS. Bio je to prvi hibridni model Ferrarija, koji je pokazao spoj tradicionalne V12 snage s modernom električnom tehnologijom.
  9. 2024: Ferrari 12Cilindri
  10. Najnoviji model, 12Cilindri, debitirao je 2024. godine s 6,5-litrenim V12 motorom snage 830 KS. Ovo je hommage klasičnim modelima Ferrari, koji spaja tradicionalne vrijednosti s modernim dizajnom i tehnologijom.
Ferrari 12cilindri Automobil

foto: f1rstmotors.com

Utjecaj iskustava iz Formule 1 na cestovne automobile

Ferrari već godinama prenosi tehnologije s trkaćih staza u svoje cestovne automobile. Primjer za to je naravno model F50, čiji je V12 motor bio izravno baziran na jedinici iz Formule 1, što je omogućilo izvanredne performanse i dinamiku. Slično tome, LaFerrari je iskoristio KERS sustav poznat iz F1 kako bi povećao snagu i učinkovitost. Ove inovacije pokazuju kako iskustva iz utrka utječu na razvoj tehnologije u serijskim automobilima.

“Evolucija Ferrari V12 motora nije samo priča o snazi, već i o inovacijama i strasti koje definiraju ovaj brend već više od 80 godina.”

Tijekom desetljeća Ferrari je neprestano usavršavao svoje V12 motore, spajajući tradiciju s modernošću. Od prvog 125 S do najnovijeg 12Cilindri, svaki model svjedoči o predanosti brenda inženjerskoj izvrsnosti i strasti prema automobilizmu.

Skulptura u metalu i zraku: dizajn i aerodinamika

U studiju Centro Stile Ferrari, pod vodstvom Flavia Manzonija, rođena je 12Cilindri – suvremena interpretacija klasičnog grand tourera s atmosferskim V12 motorom. Ovaj projekt spaja tradicionalne GT proporcije s naprednom aerodinamikom, stvarajući skladnu sintezu forme i funkcije.

Ključne linije karoserije

12Cilindri prije svega odlikuje dugi, niski prednji dio i kabina pomaknuta prema stražnjem dijelu, što podsjeća na klasične modele Ferrari poput 365 GTB/4 “Daytona”. Manzoni naglašava da ovaj dizajn odustaje od antropomorfnih obilježja, poput svjetala nalik očima ili rešetki u obliku usana, u korist čistih, futurističkih linija inspiriranih estetikom znanstvene fantastike.

Djelovanje aktivnih aerodinamičkih zaklopki

Kako bi se osigurala optimalna aerodinamika, 12Cilindri je opremljen aktivnim zaklopkama integriranim u stražnje staklo. Ovi elementi ostaju skriveni tijekom normalne vožnje, čuvajući čistoću linija, a aktiviraju se u dva načina rada:

  • Način povećanog pritiska: Tijekom vožnje velikom brzinom zakrilca se podižu, stvarajući dodatni pritisak prema dolje, što poboljšava stabilnost vozila.
  • Aerodinamički način kočenja: Tijekom snažnog kočenja zakrilca se podižu, povećavajući otpor zraka i pomažući procesu kočenja.

Ovo rješenje omogućuje dinamičko prilagođavanje aerodinamike trenutnim uvjetima vožnje.

Aluminijski okvir i smanjenje mase

Konstrukcija 12Cilindri temelji se na novom aluminijskom okviru, koji je 0,8 inča kraći u međuosovinskom razmaku i nudi 15% veću torzijsku krutost u usporedbi s prethodnikom, 812 Competizione. Zahvaljujući upotrebi laganih materijala, masa vozila je značajno smanjena, što rezultira boljim performansama i većom učinkovitošću potrošnje goriva.

  • Element Materijal Masa (kg) Okvir Aluminij 85 Karoserija Aluminij 120 Motor V12 Čelik 220 Osvojena nagrada Compasso d’Oro 2025

Godine 2025. Ferrari 12Cilindri osvojio je prestižnu nagradu Compasso d’Oro u kategoriji serijskih automobila. Žiri je pohvalio dizajn za “neraskidivu vezu s tradicijom, koja gleda u budućnost”, naglašavajući sposobnost dizajnerskog tima da skladno spoji sportski karakter s elegancijom.

Zahvaljujući kombinaciji klasičnih proporcija s modernim aerodinamičkim rješenjima i laganom konstrukcijom, Ferrari 12Cilindri predstavlja suvremenu interpretaciju grand tourera, nudeći izvanredne performanse i nenadmašnu eleganciju.

Brojevi koji ubrzavaju puls: performanse i specifikacije

Ferrari 12Cilindri je suvremena oda atmosferskom V12 motoru, nudeći impresivne performanse i napredne tehnologije. Prije nego što uđemo u detalje, vrijedi postaviti pitanje: koliko konjskih snaga je dovoljno da ubrza puls?

Usporedba performansi: Ferrari 12Cilindri, Aston Martin DB12 i Bentley Continental GT

Sljedeća tablica prikazuje ključne parametre triju luksuznih grand tourera:

Parametar Ferrari 12Cilindri Aston Martin DB12 Bentley Continental GT Snaga 819 KS 671 KS 659 KS Okretni moment 678 Nm 800 Nm 900 Nm 0-100 km/h 2,9 s 3,6 s 3,6 s Maksimalna brzina >340 km/h 325 km/h 335 km/h

https://www.youtube.com/watch?v=9LIfbLelKuQ

Analiza podvozja i kočionog sustava

Ferrari 12Cilindri opremljen je 21-inčnim naplatcima i naprednim kočionim sustavom s diskovima promjera 398 mm sprijeda i 360 mm straga. Sustav brake-by-wire, odnosno elektroničko upravljanje kočnicama, donosi sljedeće prednosti:

  • Precizno doziranje sile kočenja: Elektroničko upravljanje omogućuje točnije prilagođavanje sile kočenja uvjetima na cesti.
  • Brža reakcija sustava: Uklanjanje mehaničkih kašnjenja omogućuje trenutni odgovor na pritisak papučice kočnice.
  • Integracija s pomoćnim sustavima: Jednostavnije povezivanje s drugim sustavima, poput kontrole proklizavanja ili ABS-a, što povećava ukupnu sigurnost.

Zahvaljujući tim rješenjima, 12Cilindri pruža izvrsnu kontrolu nad vozilom kako na stazi, tako i tijekom svakodnevne vožnje.

Ferrari 12cilindri

fot. ferrari.com

Gume prilagođene za vrhunske performanse

Ferrari za model 12Cilindri nudi gume Michelin Pilot Sport S5 i Goodyear Eagle F1 Supersport. Oba modela pružaju izvrsno prianjanje i stabilnost, što je ključno za ovako visoke performanse vozila.

Zaključno, Ferrari 12Cilindri prije svega predstavlja spoj klasičnog V12 motora s modernim tehnologijama, koji zajedno stvaraju automobil sposoban pružiti nezaboravan doživljaj vožnje.

Za volanom: prvi dojmovi i recenzije

Okretanje ključa u Ferrari 12Cilindri zasigurno je trenutak koji dugo ostaje u sjećanju. Zvuk atmosferskog V12 motora budi emocije koje prate svaki pritisak na papučicu gasa.

Prvi dojmovi za volanom

MotorTrend opisuje 12Cilindri kao “jedan od najluđih Ferrari s motorom sprijeda u povijesti”. Ova izjava naglašava intenzivne dojmove koje ovaj model pruža.

Ocjene vođenja

Recenzenti ističu nekoliko ključnih aspekata vožnje 12Cilindri:

  • Udobnost vožnje: “Kvaliteta vožnje je izvanredna, čak i bez uključivanja načina ‘bumpy road'” – primjećuje Goodwood Road & Racing.
  • Preciznost upravljača: “Upravljački sustav je precizan, a prigušivanje besprijekorno”, naglašava Goodwood Road & Racing.
  • Zvuk motora: “Zvuk atmosferskog V12 izaziva trnce” – piše Motor1.

Rezultati testiranja na stazi

Ferrari 12Cilindri postiže impresivne rezultate na stazi:

  • Ubrzanje 0-100 km/h: 2,9 sekunde
  • Maksimalna brzina: preko 340 km/h
  • Kočenje 100-0 km/h: 31,4 metra

Kontroverzni dizajn

Stil 12Cilindri izaziva pomiješane osjećaje:

“Dizajn je polarizirajući, čak i prema standardima suvremenog automobilskog svijeta” – primjećuje Top Gear.

“12Cilindri izgleda svježe, to je dramatična, moderna interpretacija kultnog GT-a” – piše MotorTrend.

Prednosti i nedostaci prema recenzentima

Prednosti Nedostaci – Snažan V12 motor – Visoka cijena – Precizno upravljanje – Kontroverzan dizajn – Udobnost vožnje – Ograničen prtljažni prostor Ferrari 12Cilindri je automobil koji spaja tradiciju i suvremenost, nudeći nezaboravan doživljaj vožnje. Njegov jedinstveni karakter i performanse čine ga izborom za istinske ljubitelje automobila.

Tržište, novac i prestiž: značaj 12Cilindri za Ferrari

Ferrari 12Cilindri, sa svojom ograničenom proizvodnjom i premijerom u SAD-u povodom 70. godišnjice prisutnosti brenda, bez sumnje igra ključnu ulogu u jačanju financijske pozicije i imidža Ferrari na globalnom tržištu luksuznih GT automobila.

Strategija ograničene proizvodnje i njezin utjecaj na marže

Ferrari dosljedno provodi strategiju ograničene proizvodnje, što naravno povećava ekskluzivnost i kolekcionarsku vrijednost njihovih vozila. Primjer za to je model F80, predstavljen u listopadu 2024. godine, čija je proizvodnja ograničena na 799 primjeraka, svaki s početnom cijenom od 3,9 milijuna dolara. Takva strategija ne samo da povećava profitne marže, već prije svega jača prestiž brenda.

Značaj američke premijere povodom 70. godišnjice prisutnosti brenda

Premijera 12Cilindri u Sjedinjenim Državama povodom 70. godišnjice prisutnosti Ferrarija na tom tržištu naglašava povijesni značaj SAD-a za ovu marku. U 2024. godini SAD su bile najveće tržište za Ferrari, s 3.262 prodana vozila, što je činilo 23,9% globalnih isporuka.

Usporedba prodaje GT Ferrarija u 2023. i 2024. godini

Prodaja Ferrari u segmentu luksuznih GT automobila zabilježila je rast u 2024. godini. U 2023. godini Ferrari je isporučio 13 663 vozila, dok je 2024. ta brojka porasla na 13 752, što predstavlja rast od 0,7%.

Rastuća potražnja u Kini i na Bliskom istoku

Unatoč padu prodaje u Kini, Hong Kongu i Tajvanu za 22% u 2024. godini, Ferrari bilježi rastuću potražnju na Bliskom istoku. U 2023. godini prodaja u toj regiji porasla je za 31% u odnosu na 2022. godinu.

3 ključna zaključka za investitore

  • Ekskluzivnost pokreće marže: Ograničena proizvodnja modela poput F80 omogućuje Ferrariju održavanje visokih profitnih marži.
  • Snažna pozicija na američkom tržištu: SAD ostaju ključno tržište za Ferrari, što naglašava važnost premijera i marketinških aktivnosti u ovoj regiji.
  • Geografska diversifikacija: Unatoč izazovima u Kini, rastuća potražnja na Bliskom istoku ukazuje na uspješnu strategiju diversifikacije prodajnih tržišta.

Ferrari 12Cilindri, zahvaljujući svojoj ekskluzivnosti i strateškom plasmanu na američko tržište, značajno doprinosi jačanju financijske pozicije i imidža Ferrarija na globalnom tržištu luksuznih GT automobila.

A ako te zanima automobilizam, svakako pročitaj i ovaj članak – najskuplji automobili na svijetu

Ekologija protiv emocija: spor oko budućnosti V12

Suočeni s pooštravanjem normi emisije CO₂ u Europskoj uniji i Sjedinjenim Državama, budućnost velikih benzinskih motora, poput atmosferskih V12, postaje neizvjesna. Ferrari, kao proizvođač luksuznih automobila, suočava se s izazovom usklađivanja svoje tradicije s novim ekološkim propisima.

Rastući standardi emisije CO₂ u EU i SAD-u

Europska unija usvojila je ambiciozne ciljeve za smanjenje emisije CO₂ za nova osobna vozila:

  • 2025: smanjenje za 15% u odnosu na razine iz 2021. godine.
  • 2030: smanjenje za 55% u odnosu na razine iz 2021. godine.
  • 2035: potpuno ukidanje emisije CO₂ iz novih osobnih automobila, što znači zabranu prodaje vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.

Naravno, i u Sjedinjenim Američkim Državama uvode se stroži standardi emisija, s planovima za postizanje ugljične neutralnosti u prometnom sektoru do 2050. godine.

Stav Ferrari prema propisima o emisijama

Unatoč sve strožim ekološkim zahtjevima, Ferrari ostaje vjeran svojim atmosferskim V12 motorima. Emanuele Carando, globalni direktor marketinga Ferrarija, naglasio je:

“Proizvodit ćemo atmosferske V12 motore dokle god nam zakon to dopušta.”

Ferrari svoju poziciju opravdava s tri glavna razloga:

  1. Tehnički: Atmosferski V12 motori nude linearno isporučivanje snage i trenutni odziv na gas, što je teško postići kod turbopunjenih motora.
  2. Tehnički: Dodavanje hibridnih komponenti povećalo bi masu vozila, što bi negativno utjecalo na performanse i upravljivost.
  3. Emocionalno: Zvuk i karakteristike rada V12 motora sastavni su dio vozačkog doživljaja Ferrari, cijenjenog među kupcima.

Usporedba emisije CO₂: Ferrari 12Cilindri vs. SF90 Stradale

Kako bismo ilustrirali razlike u emisiji CO₂ između tradicionalnih i hibridnih modela Ferrari, predstavljamo sljedeću tablicu:

Model Pogonski sustav Emisija CO₂ (g/km) Ferrari 12Cilindri Atmosferski V12 353 Ferrari SF90 Hibridni V8 154 Podaci o emisiji CO₂ za Ferrari 12Cilindri preuzeti su iz. A, za SF90 Stradale.

Mogući scenariji za budućnost V12

Kako bi ispunio buduće propise, Ferrari razmatra nekoliko strategija:

  • Mild-hybrid: Integracija blagog hibridnog sustava koji minimalizira povećanje mase, a istovremeno smanjuje emisije.
  • E-goriva: Korištenje sintetičkih goriva neutralnih u emisiji CO₂, što bi omogućilo daljnju upotrebu motora s unutarnjim izgaranjem.
  • Ograničena proizvodnja: Smanjenje broja proizvedenih modela s V12, čime postaju ekskluzivniji i ispunjavaju strože emisijske standarde.

Kako primjećuje Julia Poliscanova, direktorica za vozila i opskrbne lance u organizaciji Transport & Environment:

“Ovo je ključni trenutak za europsku automobilsku industriju, jer je globalna konkurencija u proizvodnji električnih automobila, baterija i punjača ogromna.”

Budućnost atmosferskih V12 motora u Ferrariu naravno ovisi o sposobnosti tvrtke za inovacije i prilagodbu promjenjivim propisima, uz istovremeno očuvanje jedinstvenog karaktera svojih vozila.

Ferrari 12cilindri Blog

fot. topgear.com

Prema budućnosti V12: što slijedi za Ferrari i vozače

Ferrari 12Cilindri je suvremena oda atmosferskom V12 motoru, koja spaja tradiciju s modernošću. Suočeni s rastućim ekološkim i tehnološkim izazovima, budućnost ovih legendarnih pogonskih jedinica otvara mnoga pitanja.

Ključni zaključci iz članka

  1. Ferrari planira zadržati V12 motore što je duže moguće, prilagođavajući ih budućim standardima emisije ispušnih plinova.
  2. Uvođenje e-goriva može produžiti vijek trajanja motora s unutarnjim izgaranjem, nudeći ugljičnu neutralnost.
  3. Ferrari ulaže u elektrifikaciju, planirajući lansiranje svog prvog potpuno električnog modela 2026. godine.
  4. Hibridna tehnologija igra ključnu ulogu u budućnosti brenda, spajajući tradicionalne motore s modernim rješenjima.
  5. Budućnost V12 motora ovisi o sposobnosti prilagodbe promjenjivim ekološkim standardima i preferencijama potrošača.

Praktični koraci za entuzijaste

  1. Rezervirajte probnu vožnju modela Ferrari 12Cilindri i osobno doživite snagu i karakter V12 motora.
  2. Pratite automobilske aukcije na kojima se pojavljuju klasični modeli Ferrari s V12 motorima, što može biti privlačna investicija.
  3. Podržite razvoj e-goriva sudjelovanjem u inicijativama koje promoviraju sintetička goriva kao alternativu tradicionalnim gorivima.

Tehnološka prognoza

Do 2030. godine Ferrari planira uvesti hibridne V12 motore s sustavima za rekuperaciju energije. To bi moglo rezultirati smanjenjem emisije CO₂ za oko 20-30% u odnosu na sadašnje motore.

Budućnost V12 motora ovisi o našoj strasti i predanosti njihovoj evoluciji.

A ovdje pogledaj koja će biti idealna uspomena za fana Ferrari