Ferrari 12Cilindri – suvremena oda atmosferskom V12

Ima li još mjesta za klasični, atmosferski V12 u eri elektrifikacije i turbopunjača? Ferrari dokazuje da ima, predstavljajući model 12Cilindri – suvremenu interpretaciju legendarnih grand tourera.
Ferrari 12Cilindri: snažan ulazak legende V12
3. svibnja 2024., pod tropskim svjetlima Miami Beacha, Ferrari je proslavio 70 godina prisutnosti na američkom tržištu, otkrivši model 12Cilindri. U društvu odabranih gostiju, uz ocean i palme, predstavljen je automobil u boji Bianco Artico. Odmah je privukao pažnju elegancijom i suvremenim dizajnom.
Ispod poklopca 12Cilindri nalazi se, naravno, 6,5-litreni V12 motor snage 830 KS, koji postiže 9 500 o/min i razvija okretni moment od 718 Nm. Ove impresivne karakteristike omogućuju ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 2,9 sekundi. Također, postiže maksimalnu brzinu veću od 340 km/h.
Godine 2025. model 12Cilindri nagrađen je prestižnom nagradom Compasso d’Oro, jednom od najvažnijih priznanja u području industrijskog dizajna. To potvrđuje da Ferrari ne samo da nastavlja tradiciju, već i postavlja nove standarde u dizajnu sportskih automobila.
U ovom članku osvrnut ćemo se na naslijeđe V12 motora i aerodinamičke inovacije primijenjene u 12Cilindri, kao i na budućnost atmosferskih pogonskih jedinica u kontekstu suvremenih automobilskih trendova.
“Ako to možeš sanjati, možeš to i izgraditi.”
Ferrari 12Cilindri dokaz je da se snovi o savršenom sportskom automobilu i dalje mogu ostvariti.

fot. ferrari.com
Naslijeđe V12: 80 godina strasti i inovacija
Enzo Ferrari, osnivač legendarne marke, od samog početka vjerovao je u potencijal V12 motora kao srca svojih automobila. Njegovo prvo djelo, Ferrari 125 S iz 1947. godine, bilo je opremljeno 1,5-litrenim V12 motorom koji je dizajnirao Gioacchino Colombo. Ovaj kompaktni, ali snažni motor postao je temelj za buduće inovacije Ferrarija.
Evolucija Ferrari V12 motora: od 125 S do 12Cilindri
- 1947: Ferrari 125 S
- Prvi Ferrari automobil, 125 S, debitirao je s 1,5-litrenim V12 Colombo motorom snage 118 KS. Ovaj motor, unatoč malom obujmu, postavio je standarde za buduće Ferrari konstrukcije.
- 1968: Ferrari 365 GTB4 Daytona
- Model Daytona, predstavljen 1968. godine, pokretao je 4,4-litreni V12 motor sa 352 KS. Bio je to prvi Ferrari model s četiri bregaste osovine, što je značajno poboljšalo učinkovitost i performanse.
- 1995: Ferrari F50
- F50 iz 1995. godine koristio je 4,7-litreni V12 motor koji je bio izravno baziran na jedinici iz Formule 1. Ovaj motor isporučivao je 520 KS, a njegova karbonska konstrukcija i tehnologija ovjesa dolazile su izravno s trkaćih staza.
- 2013: Ferrari LaFerrari
- LaFerrari iz 2013. godine uvelo je hibridni pogonski sklop, kombinirajući 6,3-litreni V12 motor sa 789 KS sa sustavom KERS. Zajedno su isporučivali ukupno 950 KS. Bio je to prvi hibridni model Ferrarija, koji je pokazao spoj tradicionalne V12 snage s modernom električnom tehnologijom.
- 2024: Ferrari 12Cilindri
- Najnoviji model, 12Cilindri, debitirao je 2024. godine s 6,5-litrenim V12 motorom snage 830 KS. Ovo je hommage klasičnim modelima Ferrari, koji spaja tradicionalne vrijednosti s modernim dizajnom i tehnologijom.

foto: f1rstmotors.com
Utjecaj iskustava iz Formule 1 na cestovne automobile
Ferrari već godinama prenosi tehnologije s trkaćih staza u svoje cestovne automobile. Primjer za to je naravno model F50, čiji je V12 motor bio izravno baziran na jedinici iz Formule 1, što je omogućilo izvanredne performanse i dinamiku. Slično tome, LaFerrari je iskoristio KERS sustav poznat iz F1 kako bi povećao snagu i učinkovitost. Ove inovacije pokazuju kako iskustva iz utrka utječu na razvoj tehnologije u serijskim automobilima.
“Evolucija Ferrari V12 motora nije samo priča o snazi, već i o inovacijama i strasti koje definiraju ovaj brend već više od 80 godina.”
Tijekom desetljeća Ferrari je neprestano usavršavao svoje V12 motore, spajajući tradiciju s modernošću. Od prvog 125 S do najnovijeg 12Cilindri, svaki model svjedoči o predanosti brenda inženjerskoj izvrsnosti i strasti prema automobilizmu.
Skulptura u metalu i zraku: dizajn i aerodinamika
U studiju Centro Stile Ferrari, pod vodstvom Flavia Manzonija, rođena je 12Cilindri – suvremena interpretacija klasičnog grand tourera s atmosferskim V12 motorom. Ovaj projekt spaja tradicionalne GT proporcije s naprednom aerodinamikom, stvarajući skladnu sintezu forme i funkcije.
Ključne linije karoserije
12Cilindri prije svega odlikuje dugi, niski prednji dio i kabina pomaknuta prema stražnjem dijelu, što podsjeća na klasične modele Ferrari poput 365 GTB/4 “Daytona”. Manzoni naglašava da ovaj dizajn odustaje od antropomorfnih obilježja, poput svjetala nalik očima ili rešetki u obliku usana, u korist čistih, futurističkih linija inspiriranih estetikom znanstvene fantastike.
Djelovanje aktivnih aerodinamičkih zaklopki
Kako bi se osigurala optimalna aerodinamika, 12Cilindri je opremljen aktivnim zaklopkama integriranim u stražnje staklo. Ovi elementi ostaju skriveni tijekom normalne vožnje, čuvajući čistoću linija, a aktiviraju se u dva načina rada:
- Način povećanog pritiska: Tijekom vožnje velikom brzinom zakrilca se podižu, stvarajući dodatni pritisak prema dolje, što poboljšava stabilnost vozila.
- Aerodinamički način kočenja: Tijekom snažnog kočenja zakrilca se podižu, povećavajući otpor zraka i pomažući procesu kočenja.
Ovo rješenje omogućuje dinamičko prilagođavanje aerodinamike trenutnim uvjetima vožnje.
Aluminijski okvir i smanjenje mase
Konstrukcija 12Cilindri temelji se na novom aluminijskom okviru, koji je 0,8 inča kraći u međuosovinskom razmaku i nudi 15% veću torzijsku krutost u usporedbi s prethodnikom, 812 Competizione. Zahvaljujući upotrebi laganih materijala, masa vozila je značajno smanjena, što rezultira boljim performansama i većom učinkovitošću potrošnje goriva.
- Element Materijal Masa (kg) Okvir Aluminij 85 Karoserija Aluminij 120 Motor V12 Čelik 220 Osvojena nagrada Compasso d’Oro 2025
Godine 2025. Ferrari 12Cilindri osvojio je prestižnu nagradu Compasso d’Oro u kategoriji serijskih automobila. Žiri je pohvalio dizajn za “neraskidivu vezu s tradicijom, koja gleda u budućnost”, naglašavajući sposobnost dizajnerskog tima da skladno spoji sportski karakter s elegancijom.
Zahvaljujući kombinaciji klasičnih proporcija s modernim aerodinamičkim rješenjima i laganom konstrukcijom, Ferrari 12Cilindri predstavlja suvremenu interpretaciju grand tourera, nudeći izvanredne performanse i nenadmašnu eleganciju.
Brojevi koji ubrzavaju puls: performanse i specifikacije
Ferrari 12Cilindri je suvremena oda atmosferskom V12 motoru, nudeći impresivne performanse i napredne tehnologije. Prije nego što uđemo u detalje, vrijedi postaviti pitanje: koliko konjskih snaga je dovoljno da ubrza puls?
Usporedba performansi: Ferrari 12Cilindri, Aston Martin DB12 i Bentley Continental GT
Sljedeća tablica prikazuje ključne parametre triju luksuznih grand tourera:
Parametar Ferrari 12Cilindri Aston Martin DB12 Bentley Continental GT Snaga 819 KS 671 KS 659 KS Okretni moment 678 Nm 800 Nm 900 Nm 0-100 km/h 2,9 s 3,6 s 3,6 s Maksimalna brzina >340 km/h 325 km/h 335 km/h
https://www.youtube.com/watch?v=9LIfbLelKuQ
Analiza podvozja i kočionog sustava
Ferrari 12Cilindri opremljen je 21-inčnim naplatcima i naprednim kočionim sustavom s diskovima promjera 398 mm sprijeda i 360 mm straga. Sustav brake-by-wire, odnosno elektroničko upravljanje kočnicama, donosi sljedeće prednosti:
- Precizno doziranje sile kočenja: Elektroničko upravljanje omogućuje točnije prilagođavanje sile kočenja uvjetima na cesti.
- Brža reakcija sustava: Uklanjanje mehaničkih kašnjenja omogućuje trenutni odgovor na pritisak papučice kočnice.
- Integracija s pomoćnim sustavima: Jednostavnije povezivanje s drugim sustavima, poput kontrole proklizavanja ili ABS-a, što povećava ukupnu sigurnost.
Zahvaljujući tim rješenjima, 12Cilindri pruža izvrsnu kontrolu nad vozilom kako na stazi, tako i tijekom svakodnevne vožnje.

fot. ferrari.com
Gume prilagođene za vrhunske performanse
Ferrari za model 12Cilindri nudi gume Michelin Pilot Sport S5 i Goodyear Eagle F1 Supersport. Oba modela pružaju izvrsno prianjanje i stabilnost, što je ključno za ovako visoke performanse vozila.
Zaključno, Ferrari 12Cilindri prije svega predstavlja spoj klasičnog V12 motora s modernim tehnologijama, koji zajedno stvaraju automobil sposoban pružiti nezaboravan doživljaj vožnje.
Za volanom: prvi dojmovi i recenzije
Okretanje ključa u Ferrari 12Cilindri zasigurno je trenutak koji dugo ostaje u sjećanju. Zvuk atmosferskog V12 motora budi emocije koje prate svaki pritisak na papučicu gasa.
Prvi dojmovi za volanom
MotorTrend opisuje 12Cilindri kao “jedan od najluđih Ferrari s motorom sprijeda u povijesti”. Ova izjava naglašava intenzivne dojmove koje ovaj model pruža.
Ocjene vođenja
Recenzenti ističu nekoliko ključnih aspekata vožnje 12Cilindri:
- Udobnost vožnje: “Kvaliteta vožnje je izvanredna, čak i bez uključivanja načina ‘bumpy road'” – primjećuje Goodwood Road & Racing.
- Preciznost upravljača: “Upravljački sustav je precizan, a prigušivanje besprijekorno”, naglašava Goodwood Road & Racing.
- Zvuk motora: “Zvuk atmosferskog V12 izaziva trnce” – piše Motor1.
Rezultati testiranja na stazi
Ferrari 12Cilindri postiže impresivne rezultate na stazi:
- Ubrzanje 0-100 km/h: 2,9 sekunde
- Maksimalna brzina: preko 340 km/h
- Kočenje 100-0 km/h: 31,4 metra
Kontroverzni dizajn
Stil 12Cilindri izaziva pomiješane osjećaje:
“Dizajn je polarizirajući, čak i prema standardima suvremenog automobilskog svijeta” – primjećuje Top Gear.
“12Cilindri izgleda svježe, to je dramatična, moderna interpretacija kultnog GT-a” – piše MotorTrend.
Prednosti i nedostaci prema recenzentima
Prednosti Nedostaci – Snažan V12 motor – Visoka cijena – Precizno upravljanje – Kontroverzan dizajn – Udobnost vožnje – Ograničen prtljažni prostor Ferrari 12Cilindri je automobil koji spaja tradiciju i suvremenost, nudeći nezaboravan doživljaj vožnje. Njegov jedinstveni karakter i performanse čine ga izborom za istinske ljubitelje automobila.
Tržište, novac i prestiž: značaj 12Cilindri za Ferrari
Ferrari 12Cilindri, sa svojom ograničenom proizvodnjom i premijerom u SAD-u povodom 70. godišnjice prisutnosti brenda, bez sumnje igra ključnu ulogu u jačanju financijske pozicije i imidža Ferrari na globalnom tržištu luksuznih GT automobila.
Strategija ograničene proizvodnje i njezin utjecaj na marže
Ferrari dosljedno provodi strategiju ograničene proizvodnje, što naravno povećava ekskluzivnost i kolekcionarsku vrijednost njihovih vozila. Primjer za to je model F80, predstavljen u listopadu 2024. godine, čija je proizvodnja ograničena na 799 primjeraka, svaki s početnom cijenom od 3,9 milijuna dolara. Takva strategija ne samo da povećava profitne marže, već prije svega jača prestiž brenda.
Značaj američke premijere povodom 70. godišnjice prisutnosti brenda
Premijera 12Cilindri u Sjedinjenim Državama povodom 70. godišnjice prisutnosti Ferrarija na tom tržištu naglašava povijesni značaj SAD-a za ovu marku. U 2024. godini SAD su bile najveće tržište za Ferrari, s 3.262 prodana vozila, što je činilo 23,9% globalnih isporuka.
Usporedba prodaje GT Ferrarija u 2023. i 2024. godini
Prodaja Ferrari u segmentu luksuznih GT automobila zabilježila je rast u 2024. godini. U 2023. godini Ferrari je isporučio 13 663 vozila, dok je 2024. ta brojka porasla na 13 752, što predstavlja rast od 0,7%.
Rastuća potražnja u Kini i na Bliskom istoku
Unatoč padu prodaje u Kini, Hong Kongu i Tajvanu za 22% u 2024. godini, Ferrari bilježi rastuću potražnju na Bliskom istoku. U 2023. godini prodaja u toj regiji porasla je za 31% u odnosu na 2022. godinu.
3 ključna zaključka za investitore
- Ekskluzivnost pokreće marže: Ograničena proizvodnja modela poput F80 omogućuje Ferrariju održavanje visokih profitnih marži.
- Snažna pozicija na američkom tržištu: SAD ostaju ključno tržište za Ferrari, što naglašava važnost premijera i marketinških aktivnosti u ovoj regiji.
- Geografska diversifikacija: Unatoč izazovima u Kini, rastuća potražnja na Bliskom istoku ukazuje na uspješnu strategiju diversifikacije prodajnih tržišta.
Ferrari 12Cilindri, zahvaljujući svojoj ekskluzivnosti i strateškom plasmanu na američko tržište, značajno doprinosi jačanju financijske pozicije i imidža Ferrarija na globalnom tržištu luksuznih GT automobila.
A ako te zanima automobilizam, svakako pročitaj i ovaj članak – najskuplji automobili na svijetu
Ekologija protiv emocija: spor oko budućnosti V12
Suočeni s pooštravanjem normi emisije CO₂ u Europskoj uniji i Sjedinjenim Državama, budućnost velikih benzinskih motora, poput atmosferskih V12, postaje neizvjesna. Ferrari, kao proizvođač luksuznih automobila, suočava se s izazovom usklađivanja svoje tradicije s novim ekološkim propisima.
Rastući standardi emisije CO₂ u EU i SAD-u
Europska unija usvojila je ambiciozne ciljeve za smanjenje emisije CO₂ za nova osobna vozila:
- 2025: smanjenje za 15% u odnosu na razine iz 2021. godine.
- 2030: smanjenje za 55% u odnosu na razine iz 2021. godine.
- 2035: potpuno ukidanje emisije CO₂ iz novih osobnih automobila, što znači zabranu prodaje vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem.
Naravno, i u Sjedinjenim Američkim Državama uvode se stroži standardi emisija, s planovima za postizanje ugljične neutralnosti u prometnom sektoru do 2050. godine.
Stav Ferrari prema propisima o emisijama
Unatoč sve strožim ekološkim zahtjevima, Ferrari ostaje vjeran svojim atmosferskim V12 motorima. Emanuele Carando, globalni direktor marketinga Ferrarija, naglasio je:
“Proizvodit ćemo atmosferske V12 motore dokle god nam zakon to dopušta.”
Ferrari svoju poziciju opravdava s tri glavna razloga:
- Tehnički: Atmosferski V12 motori nude linearno isporučivanje snage i trenutni odziv na gas, što je teško postići kod turbopunjenih motora.
- Tehnički: Dodavanje hibridnih komponenti povećalo bi masu vozila, što bi negativno utjecalo na performanse i upravljivost.
- Emocionalno: Zvuk i karakteristike rada V12 motora sastavni su dio vozačkog doživljaja Ferrari, cijenjenog među kupcima.
Usporedba emisije CO₂: Ferrari 12Cilindri vs. SF90 Stradale
Kako bismo ilustrirali razlike u emisiji CO₂ između tradicionalnih i hibridnih modela Ferrari, predstavljamo sljedeću tablicu:
Model Pogonski sustav Emisija CO₂ (g/km) Ferrari 12Cilindri Atmosferski V12 353 Ferrari SF90 Hibridni V8 154 Podaci o emisiji CO₂ za Ferrari 12Cilindri preuzeti su iz. A, za SF90 Stradale.
Mogući scenariji za budućnost V12
Kako bi ispunio buduće propise, Ferrari razmatra nekoliko strategija:
- Mild-hybrid: Integracija blagog hibridnog sustava koji minimalizira povećanje mase, a istovremeno smanjuje emisije.
- E-goriva: Korištenje sintetičkih goriva neutralnih u emisiji CO₂, što bi omogućilo daljnju upotrebu motora s unutarnjim izgaranjem.
- Ograničena proizvodnja: Smanjenje broja proizvedenih modela s V12, čime postaju ekskluzivniji i ispunjavaju strože emisijske standarde.
Kako primjećuje Julia Poliscanova, direktorica za vozila i opskrbne lance u organizaciji Transport & Environment:
“Ovo je ključni trenutak za europsku automobilsku industriju, jer je globalna konkurencija u proizvodnji električnih automobila, baterija i punjača ogromna.”
Budućnost atmosferskih V12 motora u Ferrariu naravno ovisi o sposobnosti tvrtke za inovacije i prilagodbu promjenjivim propisima, uz istovremeno očuvanje jedinstvenog karaktera svojih vozila.

fot. topgear.com
Prema budućnosti V12: što slijedi za Ferrari i vozače
Ferrari 12Cilindri je suvremena oda atmosferskom V12 motoru, koja spaja tradiciju s modernošću. Suočeni s rastućim ekološkim i tehnološkim izazovima, budućnost ovih legendarnih pogonskih jedinica otvara mnoga pitanja.
Ključni zaključci iz članka
- Ferrari planira zadržati V12 motore što je duže moguće, prilagođavajući ih budućim standardima emisije ispušnih plinova.
- Uvođenje e-goriva može produžiti vijek trajanja motora s unutarnjim izgaranjem, nudeći ugljičnu neutralnost.
- Ferrari ulaže u elektrifikaciju, planirajući lansiranje svog prvog potpuno električnog modela 2026. godine.
- Hibridna tehnologija igra ključnu ulogu u budućnosti brenda, spajajući tradicionalne motore s modernim rješenjima.
- Budućnost V12 motora ovisi o sposobnosti prilagodbe promjenjivim ekološkim standardima i preferencijama potrošača.
Praktični koraci za entuzijaste
- Rezervirajte probnu vožnju modela Ferrari 12Cilindri i osobno doživite snagu i karakter V12 motora.
- Pratite automobilske aukcije na kojima se pojavljuju klasični modeli Ferrari s V12 motorima, što može biti privlačna investicija.
- Podržite razvoj e-goriva sudjelovanjem u inicijativama koje promoviraju sintetička goriva kao alternativu tradicionalnim gorivima.
Tehnološka prognoza
Do 2030. godine Ferrari planira uvesti hibridne V12 motore s sustavima za rekuperaciju energije. To bi moglo rezultirati smanjenjem emisije CO₂ za oko 20-30% u odnosu na sadašnje motore.
Budućnost V12 motora ovisi o našoj strasti i predanosti njihovoj evoluciji.
A ovdje pogledaj koja će biti idealna uspomena za fana Ferrari









Ostavite komentar