Fantasy Bra Victoria’s Secret – mit, luksuz i kontroverze

Zamislite da nosite grudnjak osiguran na 10 milijuna dolara. Ne, nije šala. Nešto takvo zaista postoji. Običan grudnjak košta možda 100 zlota, ponekad i manje. A tema o kojoj ću sada pričati to su kreacije skuplje od luksuznog stana u centru Varšave. Zvuči apsurdno? Upravo o to se i radi.
Fantasy Bra – tako se zove ta “kruna” u svijetu donjeg rublja – ručno je izrađen, jedinstven grudnjak ukrašen pravim dragim kamenjem. Ne kristalima. Dijamantima, safirima, rubinima. Svaki primjerak stvarao se godinama, a budžeti su dosezali od 1.000.000 do preko 15.000.000 USD. Možda zvuči čudno da nešto tako intimno kao donje rublje može biti ujedno i ekshibicionistički komad nakita vrijedan pravo bogatstvo. Upravo ta kontradikcija izazvala je toliko emocija.
Fantasy Bra Victoria’s Secret – gdje donje rublje postaje nakit vrijedan milijune

fot. kobiecaintuicja.com
Victoria’s Secret je prikazivao te kreacije na svojim slavnim revijama. Danas, u 2025. godini, brend se vraća s novom revijom nakon godina pauze i odjednom svi ponovno pričaju o tim vremenima. Ta nostalgija je ipak pomalo paradoksalna – s jedne strane tęžimo za tim sjajem i raskoši, a s druge dobro znamo da je tadašnji ideal ljepote bio toksičan. Nekadašnje Fantasy Bra nosile su samo Anđelice s točno određenim mjerama, a danas govorimo o prihvaćanju tijela i raznolikosti. Upravo zato tema ponovno postaje kulturološki paradoks.
Zašto smo se uopće toliko fascinirali tim grudnjacima? Nekoliko razloga odmah upada u oči:
- Vrijednost – nijedan drugi komad odjeće nije bio toliko apsurdno skup, a istovremeno beskoristan
- Revija – modna parada kao kazalište snova, gdje donje rublje prestaje biti funkcionalno i postaje umjetnost
- Pop kultura – te revije su gledali milijuni, modeli su bili zvijezde, a svaki novi Fantasy Bra stvarao je naslovnice
- Napetost – kontrast između intimnosti donjeg rublja i njegove javne izloženosti nešto je u nama pokrenuo
U nastavku članka proći ćemo kroz povijest ovih kreacija, zavirit ćemo u zlatarski i dizajnerski atelje, pogledat ćemo poslovne brojke koje stoje iza cijelog projekta i zapitati se što Fantasy Bra govori o nama kao društvu. Pogledat ćemo i u budućnost – ima li ovakav koncept još uvijek smisla?
Na Fantasy Bra možete gledati s oduševljenjem ili kritikom. A možda i s oboje istovremeno – jer upravo tako funkcionira složena kultura luksuza.

fot. themilliardaire.com
Od butika iz 70-ih do milijunskog spektakla – povijest Fantasy Bra
Godine 1977. jedan tip iz Kalifornije otvorio je mali butik s donjim rubljem za muškarce kojima je bilo neugodno kupovati gaćice za supruge u običnim robnim kućama. Nitko tada nije pomislio da će iz toga nastati globalno carstvo. A još manje je itko razmišljao o grudnjacima ukrašenim dijamantima vrijednim milijune dolara.
Roy Raymond osnovao je Victoria’s Secret iz jednostavnog razloga – želio je mjesto gdje se muškarci neće osjećati čudno među čipkom. Trgovina u trgovačkom centru trebala je biti elegantna, ništa više. Problem je bio što je posao jedva preživljavao, pa je 1982. godine cijeli posao preuzeo poduzetnik Les Wexner za sitnih pola milijuna. I od tog trenutka stvari su krenule.
Wexner je shvatio nešto važno – donje rublje nije samo funkcionalno. To je fantazija. Sanjao je o brendu koji govori o željama i luksuzu, a ne o praktičnosti. Tijekom 80-ih i 90-ih Victoria’s Secret je brzo rasla, otvarajući stotine salona u trgovačkim centrima diljem SAD-a. Godine 1995. netko je došao na ideju da napravi televizijsku reviju. Tada je bila prilično skromna, prenošena putem interneta i gledana od strane nekolicine ljudi – serveri su čak pali.
Zlatno doba 1996.–2005.
Godinu kasnije, 1996., sve se promijenilo. Na pisti se pojavila Claudia Schiffer u onome što su nazvali “Million Dollar Miracle Bra”. Grudnjak vrijedan milijun dolara. Zvuči glupo? Možda, ali uspjelo je. Ljudi su poludjeli – novine su pisale, televizije prikazivale, svi su pitali tko, što i kako.
To je bio prijelomni trenutak. Victoria’s Secret više nije bio samo lanac trgovina. Postao je show. Spektakl.
Godine 1997. stigao je Millennium Bra – 10 milijuna dolara, briljanti, safiri, dijamanti. Manekenka Tyra Banks paradirala je u njemu ispred balona s natpisom 2000. Godine 1998. pojavila su se sporna izvješća o grudnjaku vrijednom 20 milijuna (iako taj broj nikada nije službeno potvrđen i mnogi su ga smatrali marketinškim pretjerivanjem). Gisele Bündchen, Heidi Klum – te djevojke nosile su dragocjenosti skupe poput stanova na Manhattanu.
Sve je postajalo sve veće. U igru su ušli draguljari poput Mouawad – tvrtka poznata po kraljevskom nakitu. To više nisu bili samo kamenčići zalijepljeni na čipku. To su bila umjetnička djela. Složena, nježna, zahtijevala su mjesece rada.
Budžeti su rasli. Gledanost showa je eksplodirala – više od 10 milijuna gledatelja na vrhuncu popularnosti početkom 2000-ih. Victoria’s Secret bio je cool, bio je glamurozan, bio je posvuda.

fot. naturaldiamonds.com
Stabilizacija i prve pukotine
Otprilike između 2006. i 2015. godine tradicija se učvrstila. Svake godine – novi Fantasy Bra. Godine 2014. čak se pojavio i koncept dvostrukih modela za dva Anđela istovremeno. Marketing je funkcionirao kao dobro podmazan stroj. Ali sve je počelo pomalo da se ponavlja, zar ne?
Sama vrijednost grudnjaka prestala je šokirati. Dvanaest ili četrnaest milijuna – koliko dugo se može igrati na isti trik? Tada su se više počeli fokusirati na priče. Kamenje iz određenih rudnika, uzorci inspirirani drevnim kulturama, suradnje s dizajnerima koji su imali svoja imena. Promijenio se naglasak – važni su postali i umijeće, storytelling, naracija.
Samo što je publika ipak počela odlaziti. Gledanost showa pala je na oko 6 milijuna u 2018. Ljudi su govorili da to više nije njihov đir. Previše komercijalno, previše površno, previše jednodimenzionalno. Pojavio se val krit
Anatomija luksuza – kako zapravo nastaje Fantasy Bra
Običan grudnjak iz linije Victoria’s Secret izlazi iz tvornice nakon nekoliko sati. Fantasy Bra? Za njega je potrebno čak godinu dana priprema i stotine sati samog zlatarskog rada. Upravo ta skala czini razliku između običnog donjeg rublja i nečega što zahtijeva zaštitu poput nacionalnog blaga.

fot. teenvogue.com
Sam osnovni kroj nije ništa egzotično. Najčešće su to provjereni modeli iz kolekcije brenda – balconette ili push-up iz linije Very Sexy, Dream Angels. Žice, potpuno završena obrada, ponekad silikonske trake na naramenicama kako se ne bi spuštale pod težinom. Jer to je bila prva stvar koju su dizajneri morali riješiti – kako napraviti konstrukciju koja će izdržati ne nekoliko desetaka grama materijala, već nekoliko kilograma kamenja i metala. I da sve to stoji na tijelu konkretne manekenke, jer je svaki primjerak bio šivan po mjeri. Candice je imala druge mjere od Jasmine, pa ovdje nema univerzalnih veličina.
Zatim dolazi sloj nakita i tu počinju brojke koje zvuče nevjerojatno. Uzmimo tri kultna primjera:
| Godina | Model | Broj kamenčića | Ukupna masa | Radno vrijeme |
|---|---|---|---|---|
| 2013 | Candice Swanepoel | ~4 200 | preko 3 000 ct | ~1 350 h |
| 2014 | Adriana + Alessandra | više od 16 000 | nema podataka | ~1 380 h |
| 2016 | Jasmine Tookes | više od 3 000 | 67 ct (uključujući 18k zlato) | ~700 h |
Sam proces postavljanja dragulja pravo je remek-djelo mikroskopske preciznosti. Dijamanti su pričvršćeni pave tehnikom, ponekad mikropave – što znači da svaki kamenčić mora imati svoje, posebno ležište obloženo plemenitim metalom. Zlatarima iz Mouawad ili Atelier Swarovskija ruke su bile pod povećalom i svjetlom, dok su slagali red po red tako da nijedan kamen ne ispadne tijekom kretanja na pisti. Jer manekenka mora hodati, okrenuti se, napraviti sve te pokrete – a konstrukcija mora blistati ravnomjerno, bez “slijepih” točaka.
Jedan od majstora navodno je rekao: kad bih ispustio ovaj dio na pod, traženje dijamanata trajalo bi nam tjedan dana.
Izazov je i u spajanju nečeg krutog (metalni lanci, strukture za kamenje) s elastičnom tkaninom. Da bi to funkcioniralo, koristili su posebne šarke, fleksibilne podloge za postavljanje dragulja, ponekad čak i odvojene segmente koji su se mogli lagano pomicati jedan prema drugome. Ovo nije običan nakit – ovo je hibrid namještaja, odjeće i zlatarskog remek-djela.
I naravno, težina. Fantasy Bra iz 2013. težio je gotovo kao novorođenče – preko 4 kilograma. Manekenka ga je mogla nositi možda desetak minuta bez potrebe za medicinskom podrškom za kralježnicu. Zato je to uglavnom kreacija “samo za pistu” – jedna šetnja, fotografije, kraj. Ne računajući osiguranje koje je pratilo manekenku sa strane pozornice.
U sljedećem dijelu vidjet ćeš koliko je sve to koštalo i zašto su te brojke ušle u povijest marketinga.

fot. teenvogue.com
Milijuni na pisti – ekonomija i marketing Fantasy Bra
Grudnjak od milijun dolara koji nitko neće kupiti. Zvuči kao promašaj, zar ne? A ipak, Victoria’s Secret godinama je zarađivao bogatstvo upravo na tome što nitko nije kupovao Fantasy Bra.
To je bilo marketinško oruđe u najčišćem obliku. Svaki Fantasy Bra generirao je stotine novinskih članaka – od tabloida do “Forbesa”. Društvene mreže su poludjele za fotografijama. A Victoria’s Secret? Plaćao je samo za kamenje i rad zlatara. Sve ostalo su mediji radili besplatno. Upravo je taj earned media efekt bio ključan. Jedan grudnjak vrijedan 10 milijuna USD donosio je medijsku pokrivenost vrijednu višestruko više.
Zamislite grafikon prihoda VS od 2000. do 2024. Prva polovica – gotovo ravna linija prema gore. Godine 2016. brend je dosegao 7,4 mlrd USD prihoda. U vrhuncu, Victoria’s Secret kontrolirao je oko 45 posto američkog tržišta donjeg rublja. Revije? Gledalo ih je više od 10 milijuna gledateljica godišnje, u najboljim godinama čak 12 milijuna.
Što je važno – nakon svake revije prodaja je rasla za 10-20 posto u sljedećem kvartalu. Običan grudnjak od 50 dolara prodavao se bolje jer je klijentica prije vidjela onaj od milijun. Halo efekt djelovao je nemilosrdno. Kupovala si nešto obično, ali osjećala si da dotičeš isti svijet luksuza.
Fantasy Bra je podržavao i globalnu ekspanziju. Brend je otvorio više od 1000 trgovina diljem svijeta. U SAD-u, Victoria’s Secret bio je prvi izbor – tražila si donje rublje, išla si tamo. Točka.
Ali nakon 2016. brojke su počele padati. Pojavila se konkurencija: Aerie s prirodnim pristupom, Savage X Fenty s raznolikošću. Gledanost revije pala je na oko 6 milijuna. Udio na tržištu? Sa 45 na otprilike 25 posto. Brend se pokušao spasiti – 2018. čak su izbacili repliku Fantasy Bra za 250 USD. Monetizacija sna za širu publiku. Prodavalo se, ali nije spasilo situaciju.
Rebranding je donio djelomično poboljšanje. U 2024. prihod je iznosio 6,2 mlrd USD – rast od oko 5 posto. A onda se revija vratila 2025. godine. Nostalgija, streaming, retrospektiva. Prodaja u četvrtom kvartalu porasla je za 10 posto. Ljudi su čeznuli, pa su se vratili.
Toliko o brojkama. Ali pitanje ostaje – koja je bila cijena cijele te strategije?

fot. lifestyleasia.com
Između sna i pritiska tijela – kulturna dimenzija Fantasy Bra
Sjećam se kad sam imala šesnaest godina i sjedila s prijateljicom ispred televizora, gledajući Victoria’s Secret reviju. Ta krila, ta tijela, taj sjaj. Tada smo mislile da su one jednostavno savršene. Nije nam palo na pamet zapitati se – čiji je to zapravo bio san? I zašto nijedna od tih djevojaka nije izgledala kao mi, kao naše majke, kao većina žena na ulici?
Dva desetljeća Fantasy Bra i cijeli Victoria’s Secret show izgradili su jednu određenu sliku ženskog tijela – vrlo mršave, najčešće bijele, cisspolne manekenke u veličinama oko 0-2. Te “Anđelice” trebale su predstavljati fantaziju. Ali istina je surova: to je bila tuđa fantazija, ne naša. Kulturne istraživačice godinama su govorile da je cijeli taj spektakl muškarcima servirao gotovu sliku seksi žene, a ženama – nedostižan uzor. Zapravo, to je simboličko nasilje, iako odjeveno u Swarovski kristale vrijedne milijun dolara.
Godinama su se gomilale optužbe. Drugi i treći val feminizma kritizirao je VS zbog objektivizacije. Manekenke u kostimima koji su bili samo izgovor za izlaganje tijela. Nije bilo mjesta za žene plus size, trans žene, čak je i etnička raznolikost bila prividna. Statistike govore same za sebe – devedeset posto djevojaka na toj pisti su bijele, cis žene određenog tipa građe. Gdje su ostale od nas?
“Show Victoria’s Secret nije prodavao donje rublje, već vrlo usku definiciju onoga što znači biti žena vrijedna žudnje – visoka, mršava, mlada, bijela. Sve ostalo bilo je nevidljivo.”
Onda je došao #MeToo. I odjednom se ispostavilo da kulise tog bajkovitog svijeta nisu bile ni približno tako sjajne. Ed Razek, dugogodišnji kreativni direktor odgovoran za show, javno je izjavio u intervjuu da trans i plus size modeli neće nastupati jer je to “fantazija” i treba zadržati viziju. Taj komentar izazvao je buru. Tvrtke su počele odustajati od sponzoriranja. Istovremeno je izbila afera oko Lesa Wexnera, osnivača L Brands (vlasnika VS), i njegovih veza s Jeffreyem Epsteinom. Odjednom je postalo jasno da se iza blještavila krije nešto vrlo toksično. Ljudi su prestali vjerovati toj priči.
Godine 2021. Victoria’s Secret je izdao službenu ispriku. Priznali su da su promovirali “nezdrav” imidž ženstvenosti. Najavljena je nova kampanja, osnovan je VS Collective – grupa ambasadorica iz različitih sredina. U sastavu su se našle Priyanka Chopra, Megan Rapinoe, Eileen Gu, Paloma Elsesser. Brend je počeo govoriti o udobnosti, inkluzivnosti, osnaživanju žena. Odbacili su jezik hiperseksualizacije. Ali znaš što? Mnogi su to nazvali woke-washingom. Dakle, prividnom društvenom odgovornošću, marketinškim trikom koji treba prikriti loše prodajne rezultate.
Neke istraživačice pišu da je paradoksalno upravo model VS pomogao razvoju body positive pokreta. Jer su se ljudi počeli buniti. Pojavili su se brendovi poput Savage X Fenty Rihanne ili Aerie, koji su od početka naglašavali raznolikost. Prikazivali su strije, celulit, žene iznad pedesete, nebinarne osobe. Oni su popunili prazninu koju je VS sam stvorio.
Danas, kao odrasla žena, gledam stare slike s revija i osjećam nešto čudno. S jedne strane nostalgiju – to je bio dio pop kulture. S druge razočaranje – koliko su ti prizori mogli naštetiti mladim djevojkama.

fot. usmagazine.com
Najlegendarniji Fantasy Bras i njihove Anđelice
Ideš na Victoria’s Secret reviju i odjednom se sve kamere okreću prema jednoj manekenki. Zašto? Jer nosi Fantasy Bra – nešto više od donjeg rublja. To je simbol. Kao krunidba kraljice u svijetu mode.
Biti izabrana da nosiš takav grudnjak, budimo iskreni, najveća je čast koju jedan Anđeo može dobiti. Ne dobivaju ga sve, čak ni one zaista poznate. To je trenutak koji govori: ova djevojka je upravo stigla na vrh.
“Million Dollar Miracle Bra” 1996. – Claudia Schiffer
Prvi put u povijesti brenda. Claudia na pisti u grudnjaku vrijednom milijun dolara – tada je to bilo ludo. 1.188 brazilskih dragulja, ukupno 72 karata. Dizajn Alana Neckea iz Harry Winstona. Claudia je već bila superzvijezda, ali ovaj trenutak ju je učvrstio kao ikonu glamura 90-ih. Sjećam se fotografija s te revije – izgledala je kao živi dragulj pod reflektorima. To je bio početak cijele tradicije Fantasy Bra.
“Red Hot Fantasy Bra” 2013. – Candice Swanepoel
I sad skačemo na rekordnu svotu. 10 milijuna dolara. Više od 4.200 dragulja, uključujući rubine, dijamante i žute safire. Zajedno više od 3.000 karata. Mouawad je opet dizajnirao i ovaj put su stvarno pretjerali. Candice je već bila poznata, ali nošenje tog grudnjaka učinilo ju je zaštitnim licem cijelog showa 2013. Kasnije je u intervjuima govorila da je osjećala ogroman pritisak – ipak je na sebi imala vrijednost luksuznog apartmana.
“Dream Angels Fantasy Bras” 2014. – Adriana Lima i Alessandra Ambrosio
Blizanački modeli, prvi takav slučaj. Zajedno 16.000 dragulja, 1.380 sati ručnog rada. Vrijednost svakog oko 2 milijuna. To je bila kruna dugogodišnje karijere obje Brazilke u Victoria’s Secret – Adriana je tada već bila veteranka, a Alessandra je također dugo radila za brend. Kao simboličan oproštaj od jedne ere, jer obje su znale da je vrhunac iza njih.
“Dream Angels Fantasy Bra” 2018. – Elsa Hosk
I ovdje vidiš promjenu paradigme. Umjesto pravih dijamanata, uglavnom Swarovski kristali. Vrijednost oko milijun – dakle povratak na početke, ali s novom filozofijom. Nije više bila poanta u rekordnim iznosima, već u dostupnosti. Fanovi su mogli kupiti replike i osjetiti se dijelom showa. Elsa je bila iznenađena izborom, jer nije bila među najstarijim Anđelima. Ali upravo to je bila ideja – svježina.
Ovih nekoliko modela stvorilo je cijeli mit Fantasy Bra. Svaki od njih pokazuje nešto drugo – rekordnu vrijednost, emocionalnu dimenziju za manekenku, promjene u strategiji brenda.

fot. naturaldiamonds.com
Nakon ere dijamanata – što je danas ostalo od Fantasy Bra
Dijamantni grudnjaci su se vratili. Ali vratili su se u vitrine, ne u svakodnevni život.
Godine 2025. Victoria’s Secret je organizirao reviju putem streaminga i što se tamo pojavilo? Povijesni Fantasy Bras, oni iz zlatnih godina. Stajali su kao u muzeju, podsjećajući na vremena kada je grudnjak vrijedan milijune dolara bio najvažniji događaj u svijetu donjeg rublja. Danas je to više nostalgično putovanje nego stvarna ponuda. Nijedan novi Fantasy Bra nije nastao od 2019. godine – i vjerojatno neće nastati u starom formatu.
Sama marka sada pokušava nešto sasvim drugo. Victoria’s Secret želi biti inkluzivna, udobna, dostupna. To se vidi po proizvodima poput VS Bare Infinity Flex – grudnjaku koji se prilagođava različitim siluetama i pruža udobnost. Promijenio se i jezik. Više nije “seksi” i “fantazija”, već dobro osjećanje, udobnost, samopouzdanje. To je veliki izazov, jer kako pomiriti nasljeđe dijamantnih kreacija s ponudom funkcionalnih grudnjaka?
Tržište se u međuvremenu jako promijenilo. Globalno tržište donjeg rublja trebalo bi narasti na oko 100 mlrd USD do 2030. godine. Victoria’s Secret želi vratiti svoju poziciju – sada ima oko 25 % udjela u SAD-u, a cilj je možda 30 %. Problem je što je konkurencija nemilosrdna. Brendovi poput Savage X Fenty ili ThirdLove od početka stavljaju naglasak na raznolikost. Oni se ne moraju uvjeravati – već su tamo gdje VS tek pokušava stići.
Vidim priliku za nešto između. Možda kapsulne kolekcije inspirirane “fantazijom”, ali po pristupačnim cijenama? Gdje se fantazija odnosi na individualnost klijentice, a ne na jedan model nametnut svima. Ili suradnje s umjetnicima, dizajnerima, čija vizija također može biti “fantasy”, samo raznolikija.
Za nas, potrošačice, ovo je zanimljiv trenutak. Možeš uživati u toj estetici – jer glamur i ljepota imaju pravo postojati – ali istovremeno birati transparentne brendove. Provjeravati brinu li o etici proizvodnje, pokazuju li njihove kampanje različita tijela i lica. Ne moraš odustati od luksuza. Dovoljno je biti svjesna što kupuješ i zašto. Fantazija može postojati, ako ne nameće jednu normu.
Na kraju, grudnjaci s dijamantima nisu potpuno nestali. Samo su prestali biti središte svemira.
Tvoja vlastita fantazija – kako mudro gledati na Fantasy Bra
Sjećaš li se one prve slike – običan grudnjak za dvadeset zlota nasuprot konstrukciji vrijednoj više od luksuznog apartmana? Danas, nakon ovog putovanja kroz povijest Fantasy Bra, sigurno na to gledaš drugačije. Jer to nije samo priča o nakitu ušivenom u donje rublje. Zapravo, to je nekoliko različitih priča odjednom.
Prvo – ovdje zaista imamo posla s vrhunskim majstorstvom. Zlatarima, draguljarima, dizajnerima koji su stotine sati provodili stvarajući nešto što nikada nije bilo zamišljeno kao svakodnevno rublje. To je više minijaturna skulptura nego grudnjak. Drugo – agresivan marketing koji je stvorio cijelu mašineriju oko jednog proizvoda, da bi zapalio maštu i uvjerio te da kupnjom običnih gaćica s etiketom Victoria’s Secret kupuješ djelić te magije. Treće – vrlo konkretan, uzak ideal ženstvenosti koji desetljećima nije ostavljao mjesta za druga tijela, druge fantazije. I četvrto – danas je to više artefakt. Nešto što postoji u arhivu kulture, ali više nije u središtu zbivanja.
Buduću “fantaziju” u donjem rublju možemo stvarati sami – ne kao objekt žudnje koji su osmislili marketinški stručnjaci, već kao prostor u kojem se svako tijelo može osjećati luksuzno. To zahtijeva svjesne izbore i malo hrabrosti.
Praktično – počni kurirati svoje društvene mreže. Prati profile koji prikazuju raznolika tijela. Traži donje rublje u kojem se osjećaš dobro, bez obzira ima li neku prestižnu etiketu. Čitaj recenzije o brendovima, ne samo njihove kampanje. I zapamti, ono što vidiš na pisti ili u kampanji često nema veze s onim što će zaista biti udobno i lijepo na tvom tijelu.
Fantazija ne mora nestati. Može se promijeniti – iz fantazije o jednom idealnom tijelu u fantaziju o svijetu u kojem se svaka od nas može osjećati kao milijun dolara u vlastitoj koži. Čak i ako je naš grudnjak koštao trideset zlota.
Kate Z
uredništvo moda & lifestyle
Luxury Blog









Ostavite komentar