Aura Blockchain Consortium – digitalne putovnice proizvoda u luksuzu

Aura Blockchain Consortium Digitalni putovnice proizvoda u luksuzu
fot. auraconsortium.com

Jesi li ikada stajao pred ogledalom u butiku, držeći torbu vrijednu deset tisuća zlota u rukama i pitao se – kako mogu znati da nije lažnjak? Ja sam imao takav trenutak u Milanu. Prodavač je govorio sve što sam želio čuti, ali nekako nisam mogao otjerati sumnje.

Ispostavilo se da moje sumnje nisu bile bez osnove. Tržište krivotvorina godišnje vrijedi 500 milijardi dolara – to je više od BDP-a većine europskih zemalja. Taj novac nestaje iz džepova pravih proizvođača, a mi kao kupci često ni ne znamo da smo prevareni.

Aura Blockchain Consortium – digitalna putovnica?

Uostalom, vremena se mijenjaju. Ljudi koji kupuju luksuzne proizvode više ne žele samo lijepu kutiju i osmijeh prodavača. Istraživanja pokazuju da 70% kupaca luksuznih dobara očekuje potpunu transparentnost o podrijetlu proizvoda. Žele znati sve – od toga odakle dolazi koža, preko toga tko je šivao torbu, pa sve do uvjeta rada u tvornici.

Aura Blockchain Consortium

fot. auraconsortium.com

I tu dolaze digitalne putovnice. Zvuči kao znanstvena fantastika, ali to se već događa. U nastavku ćete saznati:

– Tko stoji iza konzorcija Aura i zašto najveće modne kuće udružuju snage
– Kako točno funkcionira blockchain tehnologija u aplikaciji za luksuzne proizvode
– Koje prednosti i izazove donosi digitalizacija autentičnosti
– Koje će pravne promjene natjerati industriju na transparentnost u narednim godinama

Oglas
Modivo Hr

Možda zvuči komplicirano, ali istina je da je revolucija već započela. Najveće marke na svijetu ne bi ulagale milijune u nešto što je samo prolazni trend.

Tko stoji iza Aura Blockchain Consortium?

Oduvijek sam se pitao tko zapravo stoji iza svih tih modernih inicijativa u luksuzu. Aura Blockchain Consortium nije slučajnost – to je rezultat frustracije najvećih igrača na tržištu.

DatumDogađaj
24.04.2021Osnivanje konzorcija od strane LVMH, Prada Group i Cartier
2022Pridruživanje prvih vanjskih članova
2023Proširenje s OTB Group
2024Ulazak kao prvog brenda izvan luxury fashion

Treba priznati da su motivacije osnivača bile čisto praktične. LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ovaj francuski div, imao je dosta borbe s krivotvorinama svojih torbi i satova. Bernard Arnault i njegov tim tražili su rješenje koje bi funkcioniralo na velikoj skali. Prada Group je, s druge strane, željela potvrditi svoju tehnološku poziciju – Talijani su uvijek pazili na zanat, a sada je došlo vrijeme za digitalnu potvrdu autentičnosti. Cartier, dio Richemont Group, jednostavno nije mogao zaostajati za konkurencijom kad je riječ o inovacijama.

Zapravo, bilo je prilično pametno smjestiti sjedište u Ženevi. Švicarska ima tu reputaciju neutralnosti, a to je važno u luksuznoj industriji. Nitko ne može reći da konzorcij favorizira francuske ili talijanske interese.

Model neprofitne organizacije zvuči plemenito, ali mislim da se radilo i o tome da se nitko od članova ne osjeća iskorišteno. Svaka marka plaća članarinu, ali dobit ne ide u džepove konkurenata. Glasanje o promjenama protokola odvija se demokratski – jedna tvrtka, jedan glas, bez obzira na veličinu.

Do 2025. godine već imaju više od 30 članova. OTB Group, vlasnik Diesela i Maison Margiela, pridružio se relativno brzo. Ali pravi preokret bio je ulazak Mercedes-Benza – odjednom se pokazalo da blockchain u luksuzu nije samo za torbe i satove.

Upravljačka struktura temelji se na vijeću članova i tehničkom timu. Odluke se donose kolektivno, što ponekad usporava procese, ali osigurava stabilnost. Nitko ne želi da jedan igrač preuzme kontrolu nad cijelom infrastrukturom.

Zanimljivo je kako će se ta demokratska struktura pokazati u praksi kad dođe vrijeme za ozbiljne tehničke odluke.

Kako funkcioniraju digitalne putovnice proizvoda?

Digitalna putovnica proizvoda je zapravo elektronička osobna iskaznica za svaku stvar koju kupuješ. Zvuči kao znanstvena fantastika, ali osobno sam to već vidio na djelu i moram priznati – ostavlja dojam.

Aura Blockchain Consortium Blog

fot. voguebusiness.com

Platforma Aura funkcionira na tri osnovna sloja. Prvi je blockchain – ovdje koriste Quorum, što je modificirana verzija Ethereuma. To nije običan blockchain poput Bitcoina, gdje se svatko može priključiti. Ovdje imamo proof-of-authority, pa samo odabrani subjekti mogu potvrđivati transakcije. To donosi veću kontrolu i brzinu.

Drugi sloj su pametni ugovori. Oni upravljaju cijelom logikom putovnica – tko što može raditi, koji su podaci dostupni, kada ih se može ažurirati. Treći sloj je sučelje s kojim mi kao potrošači dolazimo u kontakt. Skeniramo QR kod na proizvodu i vidimo njegovu povijest.

Povezivanje fizičkog proizvoda s digitalnim zapisom odvija se putem NFC-a, RFID-a ili upravo tih QR kodova. Svaki proizvod dobiva jedinstveni identifikator koji ga povezuje s NFT-om na blockchainu. Zvuči komplicirano, ali u praksi je to kao skeniranje barkoda.

Zanimljivo rješenje za privatnost – koriste zero-knowledge proofs. Zahvaljujući tome možeš dokazati određene činjenice o proizvodu bez otkrivanja svih detalja. Na primjer, potvrditi da je torbica originalna, ali ne pokazati koliko si je platio.

Životni ciklus digitalne putovnice izgleda ovako:

  1. Izdavanje – proizvođač izrađuje putovnicu za novi proizvod, unosi osnovne podatke poput modela, datuma proizvodnje, materijala
  2. Ažuriranje – tijekom cijelog razdoblja korištenja možete dodavati informacije o servisima, popravcima i certifikatima
  3. Verifikacija – autentičnost i povijest proizvoda možete provjeriti u bilo kojem trenutku
  4. Preprodaja – prilikom prodaje, putovnica prelazi na novog vlasnika zajedno s kompletnom poviješću

Sustav je zaista brz, s više od 1.000 transakcija u sekundi i kašnjenjem manjim od 400 ms. Izrada jedne putovnice košta od 0,50 do 2 dolara, što i nije skupo za ovakvu tehnologiju.

{
 "productId": "LV-2024-BAG-001",
 "brand": "Louis Vuitton",
 "model": "Neverfull MM",
 "manufacturingDate": "2024-03-15",
 "materials": ["koža", "platno"],
 "certifications": ["održiva_koža"],
 "ownership": [
 {
 "owner": "0x1234...abcd",
 "from": "2024-03-20",
 "to": "2024-08-10"
 }
 ]
}

Sjećam se kad sam prvi put vidio takvu putovnicu na djelu – skenirao sam kod na satu i odjednom sam imao pristup cijeloj njegovoj povijesti. Tko ga je izradio, odakle dolaze materijali, je li prošao kakve servise. Malo kao CSI, ali za proizvode.

Naravno, nije sve savršeno. Ponekad veza zakaže, neki stariji telefoni imaju problema s NFC-om. No općenito, tehnologija radi stabilno.

Cijela ta infrastruktura otvara potpuno nove mogućnosti za cijelu industriju i mijenja način razmišljanja o vlasništvu.

Što je Aura Blockchain Consortium

fot. auraconsortium.com

Prednosti i izazovi za brendove i potrošače

Digitalne putovnice proizvoda u luksuznom segmentu tema su koja se sve češće pojavljuje u razgovorima s klijentima. Ovdje jasno vidim podjelu na koristi i probleme koji pogađaju i brendove, i njihove klijente.

PrednostiIzazovi
Smanjenje krivotvorina na za sudjelujuće brendoveTroškovi integracije koji opterećuju manje tvrtke
Povećanje preprodajne vrijednosti za zahvaljujući dokumentiranoj autentičnostiDebata privatnost vs. transparentnost – tko ima pristup podacima
Veće povjerenje kupaca u online kupovinuPotrebna je edukacija potrošača o novim tehnologijama
Mogućnost praćenja povijesti proizvoda tijekom cijelog njegovog životnog vijekaRizik od digitalne isključenosti starijih klijenata

Moram priznati, brojke zaista impresioniraju. Kada klijent kupuje torbicu za nekoliko tisuća zlota, dodatnih 50 groša za digitalni putovnicu djeluje smiješno. No, problem nastaje kod manjih proizvođača nakita ili modnih dodataka. Za njih je svaka kuna važna.

Louis Vuitton je uveo sustav već 2021. godine i rezultati su opipljivi. Jedan njihov klijent mi je rekao: “Sada mogu mirno kupovati rabljene stvari jer znam da su original.” Preprodajna vrijednost njihovih torbica zaista je porasla u prosjeku za 8% tamo gdje se koristi digitalna verifikacija.

Originalna torba Louis Vouitton

fot. eu.louisvuitton.com

Ali postoji jedna kvaka – pitanje privatnosti. Neki klijenti osjećaju se nelagodno znajući da se svaki sken QR koda negdje može bilježiti. Tko ima pravo znati da sam prodao sat? Gdje ti podaci završavaju?

S druge strane, brendovi dobivaju nevjerojatnu prednost nad krivotvoriteljima. Oni jednostavno ne mogu pratiti tempo s repliciranjem složenih sustava autentifikacije. To je pomalo kao utrka u naoružanju, samo u svijetu mode.

Problem digitalne isključenosti također nije zanemariv. Moja teta ima 70 godina i još uvijek kupuje luksuzne parfeme. Hoće li znati koristiti aplikaciju za verifikaciju? Sumnjam.

Sva ta pitanja dobit će novu dimenziju kada na snagu stupe nadolazeće europske regulative.

Što dalje? Propisi i trendovi do 2030.

Na panelu Vogue Business u rujnu ove godine, jedan od direktora Chanel rekao je nešto što me iznenadilo. Izjavio je da će za pet godina svaki njihov proizvod imati digitalnu putovnicu. Tada mi se to činilo pretjeranim, ali sada vidim da možda i nije.

Evo ključnih datuma koje vrijedi zapamtiti:

DatumDogađaj
07.2025Objava norme UN/ISO za DPP
01.2027Početak zahtjeva EU za Digital Product Passport (ESPR)
12.2030Prognoza: 50% luksuznih dobara iz DPP

Regulativa EU je pravi game changer. Od 2027. proizvođači će morati opremiti svoje proizvode digitalnim putovnicama u skladu s ESPR. To nije opcija – to je obveza. Tvrtke koje se ne prilagode jednostavno neće moći prodavati na tržištu EU.

Norma UN/ISO trebala bi biti objavljena već u srpnju sljedeće godine. To znači da će tehnički standardi biti jasno definirani dvije godine prije stupanja propisa na snagu. Pametno planiranje od strane regulatora.

Prognoze govore o 50% penetracije u luxury segmentu do 2030. godine. Zvuči puno? Mislim da može biti i više. Kupci sve češće pitaju o podrijetlu proizvoda, o njihovoj autentičnosti. Posebno mlađi potrošači.

Tehnološki trendovi idu još dalje. AI će predviđati kada torbica ili sat trebaju servisiranje. Tokenizacija RWA – Real World Assets – omogućit će lakšu trgovinu rabljenim luksuznim dobrima. To bi moglo potpuno promijeniti sekundarno tržište.

Luksuzni sat

fot. velloy.com

“Digitalizacija nije budućnost, to je sadašnjost” – rekao je CEO jedne od najvećih švicarskih marki satova.

Što ako tvrtke ne uspiju pratiti tempo? Izgubit će pristup europskom tržištu. Što ako tehnologija ne bude spremna na vrijeme? Može doći do regulatornog kaosa. Ali što ako sve uspije? Tada imamo priliku za najtransparentnije luxury tržište u povijesti.

Mislim da nas sljedećih pet godina čeka fascinantno razdoblje. Neki brendovi već testiraju rješenja, drugi još razmišljaju. No, vrijeme za razmišljanje istječe.

Od autentičnosti do održive budućnosti

Autentičnost je poput aure oko brenda – može se osjetiti, ali je teško uhvatiti. Danas ta aura mora biti podparta konkretnim djelima.

Četiri ključne lekcije s našeg puta: transparentnost gradi povjerenje snažnije od najboljih marketinških kampanja. Tehnologija može služiti etici, ako znamo kako je koristiti. Potrošači su spremni platiti više za poštene proizvode, ali samo kada su sigurni što kupuju. Europske regulative nisu prepreka, već prilika za konkurentsku prednost.

Sjećam se razgovora s vlasnikom male tekstilne tvrtke iz Łódźa. Govorio je da se godinama bojao pokazati svoje dobavljače, jer ih je konkurencija mogla “preoteti”. Danas zna da mu je otvorenost najveća prednost. Kupci dolaze upravo zato što vide cijelu priču proizvoda.

Što je Aura Blockchain Consortium

fot. luxus-plus.com

Ovo su tri koraka koja možeš poduzeti već sutra:

  1. Napravite reviziju svog lanca opskrbe – čak i ako vodite samostalno poduzeće, provjerite odakle dolaze vaši materijali i dijele li vaši dobavljači vaše vrijednosti.
  2. Educiraj svoje klijente kroz storytelling – pričaj priče o svojim proizvodima, pokaži proces stvaranja, podijeli izazove i uspjehe.
  3. Pridruži se industrijskim inicijativama ili lokalnim poduzetničkim grupama koje se zalažu za održivi razvoj – u Poljskoj upravo nastaju prve radne skupine pri Ministarstvu digitalizacije, koje će oblikovati implementaciju digitalnih putovnica za proizvode.

Zamišljam Poljsku 2030. godine, gdje svaki proizvod ima svoj digitalni identitet. Gdje potrošač u trgovini skenira kod i odmah zna je li pamuk u majici proizveden etički, a elektronika – s poštovanjem prema okolišu. Ovo nije znanstvena fantastika. Ovo je naša bliska budućnost.

Istina je – ne moramo čekati savršena rješenja. Možemo početi malim koracima. Od pitanja koja postavljamo našim dobavljačima. Od priča koje pričamo našim klijentima.

Sutra počinje od odluka koje donosimo danas.

Mario

urednik lifestyle & business

Luxury Blog